مقالاتمقالات اقتصادی

کاهش تورم در کانادا؛ آیا احتمال کاهش دیگر در نرخ بهره وجود دارد؟ 

یادداشت هفته به قلم: شاکه آیوازیان  – طبق گزارشات تایید شده، نرخ تورم سالانه کانادا از 2.9 درصد در ماه می به 2.7 درصد در ماه جون کاهش یافت و این رویداد می تواند در تصمیم آتی بانک مرکزی کانادا برای کاهش هرچه بیشتر نرخ بهره تاثیرگذار باشد. 

بخشی از آن به دلیل کاهش روند افزایش قیمت بنزین بود، ولی  سایر معیارهای تورمی که در ماه جون کاهش یافتند، شامل قیمت سرپناه و اتومبیل بود. 

در مقابل، هزینه مواد غذایی نسبت به سال گذشته 2.1 درصد افزایش یافت. بد نیست این را بدانید که طی سه سال گذشته قیمت مواد غذایی در فروشگاه ها 21.9 درصد افزایش یافته، در حالی که نرخ تورم از ژانویه 2023 به این سو روند رو به کاهش داشته است. 

همانطور که می دانید معیارهای اصلی تورم، داده هایی است که بانک مرکزی هنگام تصمیم گیری در مورد سیاست های پولی، در نظر می گیرد.  

هرچند با توجه به کاهش نرخ تورم، احتمال کاهش نرخ بهره در هفته آینده 80 درصد برآورد شده، ولی برخی از کارشناسان و اقتصاددانان این سوال را طرح کرده اند که آیا بانک مرکزی بیش از حد در کاهش نرخ بهره پایه تاخیر کرده است؟ 

یکی از این کارشناسان استفان براون، معاون و اقتصاددان ارشد  Capital Economics است. او معتقد است با توجه به تداوم روند کاهش نرخ تورم، بانک مرکزی با کمی تاخیر اقدام کرده است. 

بانک مرکزی کانادا اولین کاهش نرخ در چهار سال گذشته را انجام داد و نرخ بهره پایه را از 5 درصد به 4.75 درصد کاهش داد. کارشناسان مالی احتمال کاهش مجدد در به روز رسانی بعدی سیاست های پولی – در 24 جولای – را 78 درصد تخمین می زنند. 

نظرسنجی های اخیر نشان دادند که خانوارهای کانادایی بیشتری انتظار دارند وضعیت مالی آنها در سال آینده بدتر شود و احتمال از دست دادن شغل یا قصور در پرداخت بدهی نیز افزایش یابد. 

از سوی دیگر کسب و کارها از کاهش فروش در 12 ماه گذشته خبر می دهند و بدتر اینکه انتظار رشد فروش در ماه های آتی را ندارند، به ویژه به این دلیل که کانادایی ها معمولا در شرایط مالی دشوار، اقساط وام مسکن را پرداخت می کنند و در حد امکان هزینه های غیرضروری و اختیاری را کاهش می دهند. 

کاترین جاج، اقتصاددان Capital Markets معتقد است مصرف کنندگان کانادایی همچنان در استرس مالی بسر می برند و کاهش بیشتر نرخ بهره برای تقویت قدرت خرید، افزایش تقاضا و رشد کسب و کارها لازم است. 

کاهش نرخ بهره همچنین می تواند به کاهش اجاره بها و افزایش موجودی واحدهای اجاره ای کمک کند. زیرا افراد کمتری وارد بازار اجاره شده و در عوض برای خرید خانه اقدام می کنند.  

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی در مورد پیامدهای کاهش سریع و شدید نرخ بهره هشدار می دهند. 

مسلما سیاست کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا یک ابزار قدرتمند برای تنظیم اقتصاد کشور است. این سیاست می ‌تواند به کنترل تورم، تحریک رشد اقتصادی، حمایت از بازار کار و تثبیت مالی کمک کند. اما کاهش سریع و شدید نرخ بهره نیز مخاطرات زیادی به همراه دارد. تشویق به وام گیری بیشتر، ایجاد حباب ‌های اقتصادی و حباب مسکن و ریسک ترکیدن این حباب ها، کاهش ارزش دلار کانادا و تاثیر منفی آن بر واردات که می تواند منجر به گران تر شدن قیمت اجناس وارداتی شود، افزایش ریسک ‌های مالی و کاهش اثربخشی سیاست های پولی، از جمله دلایلی هستند که بانک مرکزی کانادا با دقت و احتیاط بیشتری اقدام به کاهش نرخ بهره نماید. 

در مورد کاهش اثربخشی سیاست های پولی، بایستی یادآور شد که کاهش سریع و شدید نرخ بهره، فضای کمتری برای مواجهه بانک مرکزی کانادا با بحران های اقتصادی غیرمنتظره باقی می گذارد. به عبارتی، ابزارهای سیاست پولی محدود شده و بانک مرکزی نخواهد توانست به درستی به چالش های اقتصادی پاسخ بدهد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید