مقالاتمقالات سیاسی

کانادایی ‌ها از جاستین ترودو خسته شده ‌اند؛ مدعیان جایگزینی ترودو چه کسانی هستند؟! 

جاستین ترودو در سال 2015 با وعده ایجاد تغییرات واقعی به قدرت رسید. اما هم اکنون آینده سیاسی او مبهم است. حزب او که جایگاه خود را نزد کانادایی ها از دست داده، با 20 امتیاز از محافظه کاران عقب است. 

آیا ترودو ممکن است با پیروی از پدرش – نخست وزیر پیر الیوت ترودو که در سال 1984 استعفا داد– از ریاست لیبرال حزب کناره گیری کند و سکان رهبری را به فردی لایق بسپارد؟ 

در حالی که آن سوی مرز جنوبی، فشار دموکرات ها بر بایدن بالاخره او را به کناره گیری از رقابت های ریاست جمهوری آمریکا وادار کرد، چندین سیاستمدار برجسته لیبرال، از جمله کاترین مک کنا و کریستی کلارک رئیس دولت سابق لیبرال در بریتیش کلمبیا، خواستار کناره گیری توردو شده اند تا حزب شانس بیشتری در انتخابات آتی فدرال داشته باشد. 

ترودوی 52 ساله، هیچ نشانه ای مبنی بر کناره گیری قبل از انتخابات 20 اکتبر 2025 ، ارائه نکرده است. هرچند ادعا می کند دغدغه های کانادایی ها را درک می کند، اما دیوید کولتو، مدیر موسسه نظرسنجی Abacus Data می گوید نخست وزیر و دولت وی نتوانسته اند به این نگرانی ها پاسخ بدهند و این باعث شده مردم به طور فزاینده ای خواهان تغییر باشند. 

ترودو در سه انتخابات فدرال پیروز شده و 9 سال قدرت را در اختیار داشته که طی آن با رسوایی های اخلاقی و سیاسی دست به گریبان بوده است. از انتشار عکس او با گریم سیاه گرفته تا جنجال سفرهای خارج از کشور و تصمیمات سیاسی و اقتصادی اشتباه و غیره. 

تحلیلگران می گویند فقط گام های اشتباه سیاسی برای لیبرال ها هزینه نداشته، بلکه ظهور پیر پولیور 45 ساله، رهبر حزب محافظه کار نیز بر مشکلات افزوده است. پولیور که برای دو دهه در پارلمان کانادا حضور داشته می گوید کانادا را با حذف مالیات کربن، ساخت و ساز مسکن، اصلاح بودجه و مبارزه با جرم و جنایت نجات خواهد داد. او کمپین انتخاباتی خود را بر انتقاد از نرخ های بهره بالا، تورم و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی متمرکز کرده است. یعنی مشکلاتی که بسیاری از رای دهندگان جوان – بخش کلیدی جامعه که ترودو را به قدرت رساند – را ناامید کرده است. 

نزدیکان ترودو می گویند این بوکسور آماتور می تواند جایگاه لیبرال ها را بهبود بخشد، اما سوال این است که آیا او زمان کافی برای تغییر سرنوشت حزب را دارد؟ 

برخی از مدعیان جایگزینی ترودو در مقام رهبری حزب لیبرال چه کسانی هستند؟ 

مارک کارنی – بانکدار کهنه کار 

کارنی از سال 2008 تا 2013 ریاست بانک مرکزی کانادا و از سال 2013 تا 2020 ریاست بانک مرکزی انگلستان را به عهده داشت. برای محافظه‌ کاران، کارنی مظهر یک بانکدار نخب جهانی است که نمی تواند مشکلات و چالش های پیش روی مردم عادی را درک کند. نکته منفی در کارنامه کارنی، بی تجربگی کامل او در عرصه سیاست است. 

کریستیا فریلند – معاون نخست وزیر و وزیر دارایی فعلی 

کریستیا فریلند- روزنامه نگار سابق – ارشدترین وزیر کابینه ترودو است و از مدت ها قبل به عنوان جایگزین احتمالی ترودو مطرح است. اما تنش های جدی بین نخست وزیر و فریلند بر سر ناتوانی فریلند از انتقال پیام و توجیه سیاست های اقتصادی دولت وجود دارد. فریلند حداقل روی کاغذ توانایی رهبری حزب لیبرال را دارد، به چند زبان صحبت می کند و شبکه ای از افراد با نفوذ را پیرامون خود دارد. اما نمی تواند با کانادایی های عادی احساس همخوانی داشته باشد.

ملانی جولی – وزیر فعلی امور خارجه کانادا 

او که از سال 2021 این مقام را در اختیار داشته است، مسوول سیاست خارجی کانادا در قبال جنگ روسیه و اوکراین، دخالت چین در انتخابات کانادا، ترور شخصیت های مخالف دولت هند در داخل خاک کانادا و همچنین جنگ اسرائیل – حماس است. جولی سیاستمدار جوان و بلندپروازی است که هرگز اشتیاق خود برای رهبر حزب لیبرال را پنهان نکرده است. 

***

تحلیلگران از رقبای قدر دیگر، از جمله کریستی کلارک رئیس دولت سابق لیبرال بریتیش کلمبیا، مارک میلر وزیر مهاجرت، شان فریزر وزیر سابق مهاجرت و وزیر مسکن فعلی، فرانسوا فیلیپ شامپاین و دومینک لوبلان وزیر امنیت عمومی برای کسب مقام رهبری یاد می کنند. شانس انتصاب هر یک از این سیاستمداران، به تصمیم ترودو مبنی بر کناره گیری یا پافشاری او بر ماندن بر کرسی رهبری بستگی دارد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید