علم و دانش

چگونه IKEA به کانادا آمد و خانه های ما را برای همیشه تغییر داد

فروشگاه لوازم خانگی محبوب سوئدی بیش از 80 سال است که به دلیل عرضه همه چیز از مبلمان و تخت خواب گرفته تا بشقاب و حتی کوفته سوئدی معروف است. بسیاری از محصولات IKEA در طول دهه‌ ها به نام‌ های شناخته‌ شده تبدیل شده ‌اند و حتی برخی مدل های قدیمی به اقلام کلکسیونی چندهزار دلاری تبدیل شده اند. 

در اینجا نگاهی داریم به شروع کار این برند در یکی از مناطق روستایی سوئد و نفوذ جهانی آن از اسکاندیناوی به آفریقا، ژاپن، آمریکای شمالی و جنوبی و…

بنیانگذار IKEA، اینگوار کامپراد، در سال 1926 در دهکده ای در جنوب سوئد متولد شد. او که از سنین پایین روحیه کارآفرینی داشت، از 5 سالگی به کبریت فروشی مشغول شد. به عنوان پاداش، پدرش به او مبلغی پول داد که اینگوار آن را در سال 1943 برای تاسیس IKEA اختصاص داد. 

کامپراد با فروش میز کارش را شروع کرد و در سال 1948 طیف مبلمان را گسترش داد و شروع به ارائه مجموعه ای از سایر اجناس مقرون به صرفه نمود. 

اولین کاتالوگ سالانه IKEA در سال 1951 منتشر شد و اولین نمایشگاه آن در سال 1953 دایر گردید. 

در سال 1956 کامپراد شاهد اتفاقی بود که کار و کسبش را متحول کرد. او دید که دو تحویل دهنده مبلمان پایه های میز را جدا می کنند تا آن را در وسیله نقلیه جا بدهند. این حادثه ایده مبلمان فلت پک را خلق کرد. یعنی عرضه قطعات به صورت جداگانه در بسته بندی های کم حجم برای مونتاژ شدن در منزل. از آن پس،فروش شرکت افزایش یافت و اولین فروشگاه بزرگ IKEA در سال 1958 در Älmhultسوئد افتتاح شد.

در سال‌های بعد، شرکت با افتتاح شعبه در سراسر اسکاندیناوی، به دنبال آن در بقیه اروپا و در نهایت در سراسر جهان، به طور تصاعدی گسترش یافت.امروزه، گروه IKEA دارای 473 فروشگاه در 63 بازار جهانی است.  

سلوین کریتندون، مدیرعامل IKEA Canada می گوید: برای مشتری ​​کانادایی، مقرون به صرفه بودن بدون از دست دادن کیفیت، به ویژه با توجه به بحران افزایش سرسام آور هزینه زندگی، بسیار مهم است. 

کانادا یکی از بازارهای روبه گسترش IKEA می باشد. فروشگاه های آن در کانادا پس از بیش از چهار دهه فعالیت، در سال 2023 شاهد افزایش فروش خیره کننده 2.9 میلیارد دلاری بودند. میزان فروش مواد غذایی نیز با رشد چشمگیر 27 درصدی به 123 میلیون دلار رسید. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید