مقالاتمقالات اجتماعی

چگونه کاشت درختان به بهبود سلامت ساکنین شهرها کمک می‌کند

افزایش شهرنشینی و توسعه شهرها به یک چالش بزرگ برای حفظ سلامت افراد در این محیط‌های پر از انرژی تبدیل شده است. به ویژه در مناطق فقیر، حفظ سلامت جمعیت شهری به یک مساله چالش‌برانگیز تبدیل شده که نیازمند رویکردهای نوآورانه و کارآمد است. یکی از راهکارهای ساده، موثر و علمی ‌تایید شده برای بهبود سلامت افراد در این محیط‌ها، کاشت درختان بیشتر است. ایده کاشت درختان در محیط‌های شهری به نظر می‌رسد چندان پیچیده نباشد، اما تاثیرات ویژه و مثبت آن بر سلامت و زیبایی محیط زندگی شهرنشینان بسیار ارزشمند است. این اقدام نه تنها ساده و مقرون به صرفه است، بلکه با تایید علمی که پشت آن قرار دارد، به عنوان یک راهکار جدی برای بهبود کیفیت زندگی شهری معرفی شده است. هر چند اثرات مثبت درختان بر محیط زیست و آلودگی هوا به خوبی اثبات شده‌اند، اما تاثیر آنها بر سلامت انسان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. مارک جی. نیوون‌هایسن، که به عنوان یک اپیدمیولوژیست محیطی شناخته شده است، با ارائه قانون ۳-۳۰-۳۰۰، به وضوح اهمیت کاشت درختان برای سلامت انسان‌ها را تاکید کرده است و این توصیه‌ها نشان‌دهنده اهمیت دیدن درختان، زندگی زیر سایه آنها و دسترسی به فضاهای سبز برای سلامتی بهینه افراد است.

در اینجا 10 دلیل کاشت درختان بیشتر در شهرها که به سلامت افراد کمک می‌کند را بررسی می‌کنیم:

  • یک فرا تحلیل نشان داد که افزایش گیاهان به طور قابل‌توجهی با کاهش دو تا سه درصدی احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد. این مطالعات شامل داده‌های 18 کشور و بیش از 100 میلیون نفر بود.
  • با ارتقاء سلامت، درختان هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی را کاهش می‌دهند و به سیستم اجازه می‌دهند بیشتر از مردم مراقبت کند.
  • درختان به کاهش تراکم زمین در سطح شهری، به ویژه در مناطق با آلودگی هوا زیاد کمک می‌کنند و در نتیجه کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند.
  • درختان سایه‌ فراهم می‌کنند که محیط‌های شهری گرم را خنک می‌کند، از جمله ساختمان‌هایی که دارای سیستم تهویه مطبوع نیستند. گرمای تابستان کمتر به معنای کاهش مرگ‌های ناگهانی است.
  • درختان به شفا کمک می‌کنند. یک مطالعه در یک بیمارستان پنسیلوانیا مقایسه‌ای از نتایج پس از عمل جراحی بیماران صفرا انجام داد که در اتاق‌هایی که در آن بیماران با منظره درختان رو به رو بودند در مقایسه با  بیمارانی که روبروی دیوار آجری قرار داشتند مشخص شد افراد با منظره درختان اقامت کوتاه‌تری داشتند و به کلی نیاز کمتری به داروهای ضد درد داشتند.
  • درختان به بهبود روانی کمک می‌کنند. پژوهش ها نشان داده اند که افرادی که ۹۰ دقیقه در محیط‌های طبیعی قدم زدند، کمتر به تفکر منفی و تکراری یا تفکر مداوم، که به سلامت روانی آسیب می‌رساند، دچار شدند. اختصاص وقت به محیط‌های طبیعی در کاهش علائم اختلال هیجانی، اضطراب، افسردگی و اختلال خشم مفید است.
  • درختان عنصر مهمی از محیط‌های خارجی هستند که فعالیت‌های فیزیکی را پشتیبانی می‌کنند.
  • افرادی که در میان درختان و سبزی‌های دیگر زندگی می‌کنند، بیشتر خواب می‌بینند که این موضوع به طور مستقیم به سلامت فیزیکی و روانی کمک می‌کند.
  • بازی مرتب در فضاهای سبز با کاهش علائم مربوط به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی در کودکان مرتبط است.
  • مشخص شده است که کاشتن درختان به طور قوی با کاهش جرم همراه است، در حالی که حذف درختان با افزایش جرم همراه است.   

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید