مقالاتمقالات پزشکی

چگونه رژیم غذایی، کاهش وزن و استفاده نادرست از اوزمپیک اختلالات خوردن ایجاد می کند

طبق تحقیقاتی در ایالات متحده، 72 درصد از زنان و 61 درصد از مردان از وزن یا تصویر بدن خود ناراضی هستند. هر ساله در سراسر جهان، میلیون ها نفر با هدف بهبود سلامت و کیفیت زندگی خود برای کاهش وزن تلاش می کنند. در این میان داروهایی مانند Ozempic  یا  Wegovy، به عنوان یک جایگزین جذاب و سریع برای دستیابی به اهداف کاهش وزن در نظر گرفته می شوند.

تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که چنین تلاش ‌هایی برای کاهش وزن اغلب بیش از آن که مفید باشد، ضرر دارد و حتی خطر ابتلا به اختلالات خوردن را افزایش می ‌دهد.

کاهش وزن و اختلالات خوردن

اختلالات خوردن شرایط جدی سلامت روانی هستند که عمدتا با الگوهای افراطی کم‌ خوری یا پرخوری، نگرانی در مورد شکل یا وزن بدن یا رفتارهایی برای تاثیرگذاری بر شکل یا وزن بدن از جمله ورزش بیش از حد یا استفراغ عمدی، مشخص می ‌شوند.

اگرچه زمانی تصور می شد که این اختلالات فقط دختران نوجوان سفیدپوست جوان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما اختلالات خوردن می تواند در افراد با هر سن، جنسیت یا پیشینه نژادی/قومی ایجاد شود. طبق برآوردها یک میلیون کانادایی در هر زمان از اختلال خوردن رنج می برند. 

اوزمپیک و سایر داروهای سماگلوتید

داروهای سماگلوتید مانند Ozempic و Wegovy با تقلید از هورمون GLP-1 برای تعامل با مسیرهای عصبی که سیگنال سیری (پری) و تخلیه معده را کند می کنند، عمل می کنند و منجر به کاهش مصرف غذا می شود.

اگرچه GLP-1A در درمان دیابت نوع 2 موثر است، اما به دلیل اثربخشی آنها در کاهش وزن، به طور فزاینده ای بدون نسخه تجویز می شود یا به طور غیرقانونی بدون نسخه خریداری می شود. هرچند داروهایی مانند اوزمپیک اغلب منجر به کاهش وزن می شوند، اما سرعت کاهش وزن ممکن است به مرور زمان کاهش یابد یا متوقف شود.

تحقیقات لیندسی بودل، یکی از نویسندگان گزارش مطالعاتی و همکارانش در مورد سرکوب وزن ممکن است به توضیح اینکه چرا اثرات سماگلوتیدها در طول زمان کاهش می یابد کمک کند. زیرا سرکوب وزن با کاهش پاسخ GLP-1 مرتبط است. این به این معنی است که کسانی که وزن خود را کاهش می دهند می توانند کمتر به سیگنال های سیری فعال شده توسط GLP-1A پاسخ دهند.

علاوه بر این، اثرات کاهش وزن تنها تا زمانی که دارو مصرف می‌شود مشاهده می‌ شود. به این معنی که کسانی که این داروها را برای رسیدن به هدف کاهش وزن مصرف می‌ کنند، احتمالا با قطع مصرف دارو، بیشتر، اگر نه همه، وزن از دست رفته را دوباره به دست می ‌آورند.

خطرات رژیم غذایی و داروهای کاهش وزن

بازار رو به رشد داروهای کاهش وزن، نگران کننده است. محققان و متخصصان بهداشت در حال حاضر زنگ خطر را در مورد استفاده از GLP-1A در کودکان و نوجوانان به دلیل نگرانی در مورد تاثیر احتمالی آن بر رشد و تکامل به صدا در آورده اند.

علاوه بر این، رژیم‌ های غذایی بد، از جمله رژیم های مبتنی بر دوره‌ های روزه ‌داری و به دنبال آن دوره‌ های کوتاه مصرف غذا ممکن است خطر ابتلا به مشکلات پرخوری را افزایش دهند. استفاده از قرص‌های لاغری یا ملین‌ ها برای کاهش وزن، خطر ابتلا به اختلال خوردن را در یک تا سه سال آینده افزایش می ‌دهد. 

افرادی که از وزن خود ناراضی هستند یا تلاش های متعدد و ناموفقی برای کاهش وزن انجام داده اند، اغلب روش های شدیدتری را امتحان می کنند. با این حال، هر رژیم غذایی، برنامه ورزشی یا داروی کاهش وزن که نوید یک راه حل سریع برای کاهش وزن را می دهد، باید با احتیاط کامل استفاده شود. عدم استفاده صحیح در بهترین حالت ممکن است سبب افزایش دوباره وزن و در بدترین حالت موجب افزایش خطر اختلالات غذایی بسیار جدی و سایر مشکلات سلامتی شود. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید