مقالاتمقالات اجتماعی

چگونه در ‌پیری زیبایی لبخند خود را حفظ کنید؟

دندان‌ها از مواد متعددی از جمله اسنا، دنتین و پالپ ساخته شده‌اند. اسنا پوشش خارجی دندان را تشکیل می‌دهد که از الیافی شکننده ساخته شده است. دنتین درون دندان و پالپ مرکز آن را تشکیل می‌دهد. با پیری اجزای دندان‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اسنا ضخیم‌تر و شکننده‌تر می‌شود. همچنین خطر بیماری‌های لثه و دندان افزایش می‌یابد. در نتیجه ممکن است دندان‌ها شکننده و پوسیده شوند. با پیری، تخریب دندان‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد، و مستعدتر به شکستگی، پوسیدگی و بیماری‌های لثه می‌شوند. یکی از عوامل موثر افزایش تخریب دندان با سن، کاهش تولید مواد معدنی مانند سدیم و کلسیم در بدن است. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن نیز با پیری ضعیف‌تر می‌شود و کمتر قادر به مقابله با باکتری‌های موجود در دهان است. این امر خطر بیماری‌های لثه، پوسیدگی و عفونت را افزایش می‌دهد.

اما چگونه می‌توانید عمر دندان‌های خود را افزایش دهید و لبخند خود را زیباتر کنید؟ رعایت نکات مختلفی از جمله اجتناب از اعمال فشارهای غیرضروری بر روی دندان‌ها و توزیع مناسب بار جویدن از اهمیت بسزایی برخوردارند. این اقدامات اساسی به شما کمک می‌کنند تا دندان‌هایتان را در وضعیت بهتری نگه دارید و از مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان پیشگیری نمایید. استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار برای نگهداری اشیاء یا باز کردن بسته‌ها، ممکن است به دندان‌ها آسیب وارد کند. از طرف دیگر، از خمیر دندان و مسواک‌های غیر استاندارد نیز باید پرهیز شود، زیرا می‌توانند به فرسایش دندان منجر شوند. بهتر است از خمیر دندان‌ها با خصوصیت “حساس” و مسواک‌های با سر نرم استفاده کنید تا دندان های خود را حفظ کرده و از خطرات فرسایش دندان‌ها جلوگیری نمایید.

علاوه بر این مهم است که بار جویدن به صورت منظم و یکنواخت بر دندان‌ها توزیع شود. در صورت از دست دادن دندان‌ها، ایمپلنت‌ها یا دندان‌های مصنوعی می‌تواند از بار اضافی بر دندان‌های باقیمانده جلوگیری نماید و به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک کند. بیماری لثه نیز یک مشکل شایع است که می‌تواند به گسترش عفونت ریشه‌های تیره‌تر دندان‌ها و در نهایت به تشکیل حفره‌ها منجر شود. مراقبت منظم و به موقع از بیماری لثه، می‌تواند از پیشرفت بیشتر و تاثیرات نامطلوب آن جلوگیری کند. تمیزی دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و مسواک مناسب، مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام به موقع درمان‌های لازم، از اقدامات مهم در پیشگیری و درمان بیماری لثه هستند.

حفظ سلامت دهان و دندان نیازمند توجه ویژه به جزئیات و انجام اقدامات منظم و صحیح است. از این رو، اهمیت مراقبت از دهان و دندان، درمان بیماری لثه، مدیریت پیری سلولی و استفاده از روش‌های مناسب برای جلوگیری از مشکلات دهانی و دندانی بسیار چشمگیر است. با رعایت این نکات و اقدامات، می‌توانید از سلامت دهان و دندان خود بهتر مراقبت کرده و از زندگی با لبخندی سالم و خوشایند برخوردار شوید.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید