علم و دانش

چند محصول خانگی سرطان زا که باید از آنها اجتناب کنید

قانون فدرال شرکت‌ها را ملزم می‌کند تمام مواد تشکیل دهندهرا روی برچسب‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارو فاش کنند، اما محصولات تمیزکننده مستثنی هستند و مصرف‌کنندگان را در مورد سمومی که ممکن است در آنها تنفس می‌کنند، آگاه نمی کنند. هنگامی که این مواد شیمیایی وارد بدن می شوند، می توانند به کبد و سیستم عصبی آسیب بزنند و باعث سرطان پوست و ریه شوند.

خوشبوکننده هوا

خوشبوکننده‌های هوا مانند پلاگین‌های Glade حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند که شامل فرمالدئید می‌شوند – که در صورت قرار گرفتن در معرض آن در مدت کوتاهی می‌توانند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کنند.

با این حال، قرار گرفتن طولانی تر در معرض آنها می تواند منجر به سرفه یا خفگی شود و می تواند باعث تورم گلو یا سوختگی شیمیایی در ریه ها شود و منجر به مرگ شود.

مقدار VOC بسته به ترکیب عطر خوشبو کننده هوا متفاوت است. 

اگرچه خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند از طریق انتشار مستقیم خود، VOC را در هوا وارد کنند، اما می‌توانند واکنش ثانویه با ترکیبات طبیعی هوای داخل خانه مانند ازن که فرمالدئید سرطان‌زا تولید می‌کند، ایجاد کنند.

بنابراین استفاده از محصولاتی را که دارای رایحه قوی هستند کاهش دهید و اگر می خواهید رایحه ای به فضای خود اضافه کنید، از روغن های ضروری استفاده کنید.

 

شامپوهای فرش

شامپوهایی که برای تمیز کردن عمیق فرش یا فرش استفاده می‌شوند، می‌توانند حاوی مواد شیمیایی خطرناکی مانند پرکلرواتیلن باشند که یک ماده سرطان‌زاست که به کبد، کلیه‌ها و سیستم عصبی آسیب می‌رساند.

این ماده شیمیایی به نام تتراکلراتیلن یا تتراکلرواتن نیز شناخته می شود که EPA آن را به عنوان یک احتمال سرطان زا طبقه بندی کرده است. مطالعات ارتباطی بین افرادی که در محل کار در معرض آن قرار گرفته اند و بعدا به انواع مختلفی از سرطان ها از جمله لنفوم غیر هوچکین، مولتیپل میلوم و سرطان مثانه مبتلا شده اند، پیدا کرده است.

مردم هنگام انتخاب شامپو فرش باید به دنبال محصولات سبز باشند، از جمله آنهایی که معطر نیستند. این محصولات کمترین مقدار VOC را منتشر می کنند. 

پولیش یا براق کننده مبلمان

برخی از محصولاتی که برای تمیز کردن چوب یا مبلمان استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی مانند فنل و نیتروبنزین می باشند و می‌توانند باعث سرطان پوست و ریه شوند.برای افرادی که در صنعت نظافت کار می کنند، قرار گرفتن مکرر در معرض این مواد شیمیایی می تواند به طور جدی بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد افرادی که روزانه و ساعت ها در معرض این مواد شیمیایی قرار می گیرند، 50 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم و 43 درصد خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه – یک بیماری مزمن ریوی که مجرای هوا را مسدود می کند، قرار دارند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید