مقالاتمقالات سیاسی

نظرسنجی جدید حاکی از سقوط لیبرال ها به جایگاه چهارم در مجلس عوام آینده! 

یادداشت هفته

به نقل از: شاکه آیوازیان 

این یک شکست تاریخی بی ‌سابقه برای لیبرال‌ها خواهد بود. طبق نظرسنجی جدید Abacus Data، جاستین ترودو می تواند شاهد کسب تنها 32 کرسی پارلمانی در انتخابات آتی باشد که رسما قرار است اکتبر 2025 برگزار شود. این تعداد به مراتب کمتر از 120 کرسی است که در حال حاضر توسط نمایندگان لیبرال اشغال شده است. 

طبق نتایج نظرسنجی، میزان محبوبیت لیبرال ها نزد رای دهندگان کانادایی چنان افت کرده که می تواند آنها را به جای اپوزیسیون رسمی در جایگاه چهارم مجلس عوام قرار بدهد. هم اکنون تنها 22 درصد از رای دهندگان در اردوی لیبرال ها هستند. این پایین ترین رقمی است که آباکوس از زمان انتخاب نخست وزیر جاستین ترودو در سال 2015، ثبت کرده است. 

اما چیزی که این ارقام را برای لیبرال‌ ها فاجعه‌ بارتر می ‌کند این است که این افت با افزایش حمایت از بلوک کبکوا نزد رای دهندگان کبکی، همزمان شده است. محبوبیت روزافزون این حزب نزد ساکنان کبک، کرسی های تحت اشغال لیبرال های کبک را به شدت تهدید می کند. 

گواه این ادعا، شکست سنگین حزب لیبرال در انتخابات میاندوره ای 16 سپتامبر در حوزه انتخابی               LaSalle—Émard—Verdun مونترال بود، که به از دست رفتن یکی از کرسی های بطور سنتی امن برای لیبرال ها، به نفع کبکوا منجر شد و یک شکست دیگر برای رهبری ترودو رقم زد. 

ریموند لیو، تحلیلگر انتخاباتی مستقر در اتاوا، با توجه به نتایج نظرسنجی آباکوس، شکل و شمایل 343 کرسی پارلمان در اتاوا پس از انتخابات فدرال آتی را مدل سازی کرده است. 

طبق مدل ارائه شده، حزب محافظه کار با 230 کرسی اکثریت قاطع را کسب خواهد کرد و بلوک کبکوا با 41 کرسی به عنوان اپوزیسیون اصلی، در مجلس حضور خواهد داشت. نیودموکرات ها با 38 کرسی سوم و لیبرال های ترودو با 32 کرسی در جایگاه چهارم قرار می گیرند. 

این یک شکست بی ‌سابقه تاریخی برای لیبرال‌ ها و حتی بدتر از شکستی است که در سال 2011 تحت رهبری مایکل ایگناتیف متحمل شدند. در آن زمان، لیبرال ها تنها 34 کرسی کسب کردند. 

اگر ترودو همچنان رهبری حزب لیبرال را به عهده داشته باشد، تنها 32 کرسی سهم لیبرال ها در پارلمان آتی خواهد بود. 

نکته جالب دیگر در مورد نظرسنجی آباکوس اینکه، قطع علنی توافقنامه جگمیت سینگ (رهبر حزب نیودموکرات) با دولت ترودو، هیچ تاثیری بر افزایش محبوبیت سینگ نداشت. هرچند او ادعا کرده می خواهد نخست وزیر بعدی کانادا باشد، اما حتی با توجه به افت حمایت از لیبرال ها، میزان حمایت از نیودموکرات ها خیلی بالاتر نیست. 

با این حال، هرچند حمایت از لیبرال به پایین ترین حد خود رسیده، اما میزان حمایت از NDP خیلی بهتر نشده است. هرچند نیودموکرات ها توانستند در انتخابات میاندوره ای 16 سپتامبر در الموود-ترانسکونای وینیپگ، کرسی پارلمانی خود را حفظ کنند، اما این پیروزی با کمترین اختلاف آرا و در یک رقابت فوق العاده فشرده به دست آمد تا نیودموکرات به سختی از آن جان سالم به در ببرد. 

محافظه‌ کاران بیش از یک سال است که در نظرسنجی‌ های انتخاباتی بالاترین امتیازها را کسب می کنند که آنها را در مسیر کسب اکثریت قاطع پارلمانی قرار می دهد. 

نظرسنجی جدید  Ipsosکه به طور انحصاری برای Global News انجام شد نیز نشان داد حمایت از ترودو و دولت لیبرال او به پایین ترین سطح رسیده است. دارل بیکر، مدیر ایپسوس گفت: دولت سعی کرد در طول تابستان محبوبیت خود را بهبود بخشد، ولی این اتفاق نیفتاده است. 

ترودو هفته گذشته در نشست پاییزی خود در نانایمو، بریتیش کلمبیا، تلاش کرد تا جناح خود را آرام کند و در تلاش برای بهبود اعتبار خود نزد رای دهندگان، مارک کارنی، رئیس سابق بانک مرکزی کانادا را به عنوان مشاور اقتصادی تعیین کرد.

آخرین شکست انتخاباتی در مونترال فشار بیشتری بر او به عنوان رهبر وارد خواهد کرد. بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌ دهند که خشم رای‌ دهندگان بیشتر متوجه خود ترودو است. آیا این فشارها برای متقاعد کردن او به کناره گیری از مقام رهبری حزب کافی خواهد بود؟ 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید