علم و دانش

منتقدان می گویند اتومبیل های خودران تسلا برای عرضه گسترده آماده نیستند

یک تحلیلگر فناوری به نام ویلیام استین از Truist Securities که اتومبیل های خودران ایلان ماسک را آزمایش کرده، می گوید که آنها هنوز برای عرضه گسترده آماده نیستند.

هرچند تسلا می گوید اتومبیل مجهز به این فناوری می ‌تواند با کمترین دخالت انسان حرکت کند، اما استین می گوید هر بار که یکی از این اتومبیل ها می راند، وسیله نقلیه مانورهای غیرایمن یا غیرقانونی انجام می دهد. او گفت که آخرین تست رانندگی او در اوایل ماه جاری به همراه پسر 16 ساله اش، تجربه ای ترسناک بود. 

تجربیات شخصی استین در کنار چند مورد تصادف تسلا در سیاتل که در یک مورد منجر به کشته شدن یک موتورسوار شد، توجه قانونگذاران فدرال در آمریکا را جلب کرده و نگرانی های ایمنی را دامن زده است.  

آخرین اتفاقات در زمان حساسی برای تسلا رخ می دهد. ماسک به سرمایه گذاران گفته است که این امکان وجود دارد که Full Self-Driving بتواند تا پایان سال جاری ایمن تر از رانندگان انسانی کار کند. این شرکت قرار است در کمتر از دو ماه از وسیله نقلیه ای رونمایی کند که به عنوان روباتاکسی عمل می کند. تسلا برای فرستادن این اتومبیل ها به جاده ها و خیابان ها بایستی استانداردهای ملی آمریکا را رعایت کند. 

علیرغم تردیدها به ایمنی سیستم خودران، این ویژگی در حال حاضر نیز توسط حدود 500 هزار مالک تسلا، استفاده می شود. اکثر این افراد 8000 دلار آمریکا یا بیشتر برای تجهیز اتومبیل خود با این سیستم پرداخت کرده اند. 

اما شرکت هشدار داده که اتومبیل های مجهز به این سیستم واقعا نمی توانند به صورت خودران حرکت کنند و رانندگان انسانی بایستی همیشه آماده مداخله باشند. تسلا می گوید که رفتار هر راننده را ردیابی می کند و در صورت عدم نظارت صحیح بر سیستم، توانایی آنها در استفاده از رانندگی خودکار را به حال تعلیق در می آورد. 

اتومبیلی که استین تست کرد، تسلا مدل 3 بود که ارزان ‌ترین وسیله نقلیه تسلا مجهز به جدیدترین نرم ‌افزار Full Self-Driving می باشد.  

بسیاری از طرفداران تسلا ویدیوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند که نشان می دهد اتومبیل هایشان بدون دخالت و کنترل انسان در حال حرکت هستند، اما برخی دیگر ویدیوهایی را منتشر کرده اند که نشان دهنده حرکات پیش بینی نشده و خطرناک اتومبیل بود. 

یادآور می شود که برای سال‌ ها، کارشناسان هشدار داده‌اند که سیستم دوربین‌ها و رایانه‌های تسلا همیشه قادر به تشخیص اجسام نیستند و در هوای بد و تاریکی به خوبی عمل نمی کنند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید