علم و دانش

محققان: یک محرک ژنتیکی واضح برای چاقی مفرط وجود دارد! 

دلایل چاقی بسیار پیچیده و در اکثر موارد ترکیبی از عوامل متعدد است. بر اساس تحقیقات جدید، چاقی فقط مربوط به غذا و ورزش نیست، بلکه ممکن است در کد ژنتیکی شما باشد. 

طبق مطالعه منتشر شده در مجله  Med، محققان از داده های Biobank بریتانیا، یک پایگاه داده بزرگ زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی که افراد را به مدت طولانی دنبال می کند، استفاده کردند. آنها داده های افرادی با دو نسخه معیوب از یک ژن خاص (SMIM1) را با کسانی که دو نسخه معیوب را نداشتند، مقایسه کردند. بر اساس این مطالعه، زنان مبتلا به این جهش ژنی 4.6 کیلوگرم (10.14 پوند) و مردان مبتلا به این جهش 2.4 کیلوگرم (5.29 پوند) اضافه وزن داشتند.

نسخه های معیوب ژن SMIM1 باعث کاهش عملکرد تیروئید و کاهش مصرف انرژی می شود، به این معنی که با توجه به مصرف یکسان غذا، انرژی کمتری مصرف می شود. 

دکتر فیلیپ شرر، مدیر مرکز دیابت تاچ استون در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این یک مطالعه هیجان انگیز است که یک ژن جدید را روی نقشه قرار می دهد. این یک ژن واقعی است، نه فقط یک مکان ژنومی با یک جهشی که ما آن را درک نمی کنیم. این یافته ژنتیکی بسیار نادر است. این یافته ژنتیکی خاص در مورد جمعیت زیادی از افراد چاق صدق نمی کند. در واقع فقط حدود 1 نفر از هر 5 هزار نفر، این ترکیب ژنتیکی را دارد. 

اختلال در عملکرد تیروئید شایع است و تقریبا 2 درصد از جمعیت بریتانیا را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال به طور منظم با یک داروی نسبتا ارزان درمان می شود. 

گام بعدی در این تحقیق این است که بفهمیم آیا افراد مبتلا به جهش SMIM1 واجد شرایط درمان تیروئید خود با دارو هستند یا خیر.

همانطور که گفته شد اضافه وزن فقط به سستی اراده یا تنبلی بستگی ندارد. اندازه و شکل بدن شما توسط عوامل بسیاری تعیین می‌ شود، از جمله عادات و سبک زندگی، میزان خواب، داروها، مشکلات سلامتی، محل زندگی و کار و ژنتیک. 

تحقیقات در مورد عوامل ژنتیکی و درمان های بالقوه در حال انجام است، اما بهترین رویکرد فعلی برای درمان پزشکی چاقی، داروهای GLP-1 می باشد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید