علم و دانش

لیستریوز، آلودگی باکتریایی عامل جمع آوری شیرهای گیاهی در انتاریو، چیست؟ 

 

در پی ابتلای چندین نفر در انتاریو به بیماری لیستریوزیس (ناشی از باکتری لیستریا)، فراخوان سراسری برخی شیرهای گیاهی آلوده به باکتری لیستریا، اعمال شد. 

باکتری لیستریا چیست؟

باکتری لیستریا در خاک، فاضلاب و آب تصفیه نشده و همچنین در غذاهایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی یافت می شود.

این باکتری چگونه وارد غذا می شود؟

در صورت استفاده از آب آلوده در مزارع کشاورزی، لیستریا می تواند وارد میوه ها و سبزیجات شود. این محصولات همچنین می توانند از طریق خاک و کودها، آلوده شوند. 

به گفته وزارت بهداشت کانادا ، تاسیسات تولید و فرآوری مواد غذایی نیز در صورت استفاده از آب آلوده یا مواد آلوده، می توانند باکتری را گسترش دهند.

لوری باروز، میکروبیولوژیست دانشگاه مک مستر، می گوید اگر سطوح کار یا تجهیزات کارخانه های فرآوری به اندازه کافی ضد عفونی نشده باشند، باکتری لیستریا می تواند وارد غذا یا مایعات نیز شود.

لیستریوز چیست؟

لیستریوز یک بیماری ناشی از مصرف غذا یا آب آلوده به لیستریا است. همچنین می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود.

مقامات بهداشت عمومی می گویند که این بیماری می تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده نیز سرایت کند. 

علائم چیست؟

لیستریوز می تواند باعث استفراغ، حالت تهوع، تب مداوم، درد عضلانی، سردرد شدید و سفتی گردن شود.

علائم لیستریوز شدید ممکن است تا 70 روز پس از قرار گرفتن در معرض لیستریا ظاهر شود. در موارد شدید، عفونت می تواند کشنده باشد.

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا، افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بزرگسالان بالای 60 سال و زنان باردار – از جمله جنین یا نوزاد – در معرض خطر بیشتری از عوارض لیستریوز هستند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید