علم و دانش

لباس فضایی الهام گرفته از فیلم  Dune، ادرار فضانوردان را به آب آشامیدنی تبدیل می کند

ایده نوشیدن ادرار خود ممکن است یک تکنیک بقا باشد، اما به لطف لباس فضایی جدید الهام گرفته از فیلم Dune، به زودی می تواند برای فضانوردان به واقعیت تبدیل شود.

این لباس فضایی زاییده فکر محققان دانشگاه کرنل است و دارای دستگاهی است که می تواند ادرار را به آب آشامیدنی بازیافت کند. در حالی که این لباس هنوز یک نمونه اولیه است، می تواند یک موهبت الهی برای فضانوردان باشد. 

سوفیا اتلین، نویسنده اول این گزارش مطالعاتی، گفت: این لباس شامل یک لباس زیر قابل انعطاف است و به یک فنجان جمع آوری سیلیکونی متصل می شود که در اطراف اندام تناسلی قرار می گیرد. سطح داخلی کاپ جمع آوری با یک میکروفیبر پلی استر پوشیده شده است. یک برچسب RFID که به یک هیدروژل جاذب متصل است، با فعال کردن پمپ خلاء به سرعت ادرار را می مکد. هنگامی که ادرار جمع آوری شد، به یک سیستم فیلتراسیون هدایت می شود که آب را از ادرار خارج می کند. سپس آب تصفیه شده با الکترولیت ها غنی شده و به یک کیسه نوشیدنی درون لباس فضایی پمپ می شود که فضانوردان می توانند از آن بنوشند. به گفته این تیم، جمع آوری و تصفیه 500 میلی لیتر ادرار تنها پنج دقیقه طول می کشد.

در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان می ‌توانند با اتصال خود به توالتی که دارای سیستم مکش است، ادرار کنند. در آنجا نیز می توان ادرار را جمع آوری و به آب آشامیدنی بازیافت کرد. با این حال، در طول راهپیمایی های فضایی طولانی، فضانوردان مجبور به پوشیدن پوشک های بزرگ ملقب به MAG هستند. 

دکتر اتلین توضیح داد: MAG  نشت کرده و باعث مشکلات سلامتی مانند عفونت‌ های دستگاه ادراری و ناراحتی‌ های گوارشی شده است.

علاوه بر این، فضانوردان در حال حاضر تنها یک لیتر آب در کیسه های نوشیدنی خود دارند. این برای پیاده‌ روی‌های فضایی برنامه‌ریزی‌شده و طولانی‌ تر در ماه، که می ‌تواند ده ساعت و حتی تا 24 ساعت طول بکشد، کافی نیست.

ابعاد این سیستم فقط   23 x 23 x 38سانتی ‌متر و وزن آن حدود 17 پوند (8 کیلوگرم) است که آن را به اندازه ایده‌آل برای قرار دادن در یک کوله پشتی تبدیل می‌ کند.

اکنون که نمونه اولیه آماده است، محققان امیدوارند به زودی آن را با فضانوردان واقعی آزمایش کنند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید