علم و دانش

فواید پیاده‌روی پس از غذا در کنترل سطح قند خون

پیاده‌روی پس از صرف وعده‌های غذایی یک عادت رایج میان بسیاری از افراد است. اما در سال‌های اخیر، محققان به فواید مهمی پی برده‌اند که پیاده‌روی پس از صرف وعده‌های غذایی می‌تواند به همراه داشته باشد. به ویژه زمانی که صحبت از تثبیت سطح قند خون پس از مصرف وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات یا پر قند می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که پیاده‌روی می‌تواند به کنترل نوسانات قند خون کمک کند و از افزایش و سقوط شدید آن جلوگیری کند.

ال جی آماراله، متخصص رژیم‌درمانی متابولیکی می گوید: پیاده‌روی پس از غذا، به ویژه وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات یا پر قند، می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک قابل توجهی کند. 

این اتفاق به چند دلیل رخ می‌دهد. پس از مصرف غذاهای پر کربوهیدرات یا قند، سطح قند خون به سرعت بالا می‌رود. این افزایش ناگهانی، بدن را به ترشح انسولین برای کنترل قند خون تحریک می‌کند. اما گاهی این افزایش قند خون به حدی است که انسولین نمی‌تواند آن را به طور کامل مهار کند و در نتیجه، سطح قند خون به سرعت سقوط می‌کند. پیاده‌روی می‌تواند به جذب قند خون توسط عضلات کمک کند و از این طریق، نوسانات شدید قند خون را محدود کند. عضلات هنگام فعالیت فیزیکی، برای تامین انرژی مورد نیاز خود به گلوکز نیاز دارند و این امر به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. آماراله توصیه می‌کند که پس از وعده‌های غذایی سنگین، حدود 15 تا 30 دقیقه پیاده‌روی انجام دهیم. او معتقد است که این بازه زمانی مناسب است تا عضلات فرصت گلوکز را جذب کنند و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری شود. همچنین، سرعت مناسب پیاده‌روی برای این منظور، حدود 3 تا 4 مایل در ساعت (4.8 تا 6.4 کیلومتر در ساعت) است. این سرعت به قدری بالا نیست که باعث تنش زیاد در بدن شود، اما می‌تواند عضلات را فعال نگه دارد.

بیشتر توصیه‌‌ها در زمینه قند خون بر رژیم غذایی متمرکز است.  مثلا توصیه شده است برای جلوگیری از میخچه نباید این مواد را مصرف کنید: نوشابه، آب میوه، کربوهیدرات های تصفیه شده، پاستا، کراکر، کلوچه و غیره. تقریبا 38.4 میلیون آمریکایی دیابت دارند و 96 میلیون نفر دیگر به پیش دیابت مبتلا هستند. سطوح ناسالم قند خون با بیماری‌هایی مانند آلزایمر، چاقی، اختلالات اضطرابی، خستگی مزمن و ناباروری در مردان و زنان مرتبط است. قند خون فقط به دیابت مربوط نیست. به سلامت و تندرستی کلی  مرتبط است.  در حال حاضر معاینه مداوم قند نیز در میان افرادی که دیابت ندارند اما می‌خواهند رژیم غذایی و سبک زندگی خود را بهتر درک کنند محبوبیت زیادی پیدا کرده است.  

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید