مقالاتمقالات پزشکی

علایم خطرناک بیماری سپسیس

 

شانون مک‌کنی، یک خواننده اهل برنابی در بریتیش کلمبیا، در سال 2011  به طور ناگهانی در یک مهمانی شام دچار بیماری شدید شد. این زن 51 ساله که به دلیل نگرانی از مسمومیت غذایی به اورژانس مراجعه کرده بود، با تشخیص آنفولانزای معده به خانه فرستاده شد. اما وضعیت او به سرعت وخیم‌تر شد و پس از پارگی آپاندیس، به شدت بیمار گردید. اگرچه او از این بحران جان سالم به در برد، اما هرگز به سلامت کامل خود بازنگشت.

پزشکان در ابتدا علائم ماندگار او را به عوارض ناشی از آپاندیس نسبت دادند، اما هیچ‌کدام متوجه نشدند که او به تازگی یک نبرد خطرناک با سپسیس را پشت سر گذاشته است. مک‌کنی در این باره گفت: «فکر کردم که من یک زن جوان و سالم هستم و باید بهبود پیدا کنم. فقط یک آپاندیس ترکیده بود، مساله خاصی نیست.»

سپسیس یک وضعیت خطرناک است که زمانی رخ می‌دهد که واکنش بدن به عفونت به بافت‌ها و اندام‌های خود آسیب می‌زند. این بیماری به عنوان سپتی‌سمی یا «مسمومیت خونی» شناخته می‌شود و معمولا ناشی از عفونت‌های باکتریایی است، اما ممکن است از عفونت‌های ویروسی یا قارچی نیز ناشی شود. سپسیس می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و در صورت عدم درمان به شوک، نارسایی چند ارگانی و حتی مرگ منجر شود.

با نزدیک به 50 میلیون مورد و 11 میلیون مرگ در سطح جهانی در هر سال، سپسیس یک بحران بهداشتی جدی است. در کانادا، یک نفر از هر ۱۸ مرگ به سپسیس مربوط می‌شود و این بیماری دوازدهمین علت مرگ و میر در سطح ملی است. علائم اولیه سپسیس معمولا شبیه به علائم سایر بیماری‌هاست و ممکن است با علائم آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

درمان سپسیس نیازمند مراقبت فوری پزشکی است که شامل داروهای ضد میکروبی، مایعات وریدی و سایر اقدامات حمایتی می‌باشد. حتی اگر بیماران زنده بمانند، سپسیس می‌تواند عوارض بلندمدتی به جا بگذارد. مک‌کنی در طول دو سال پس از بیماری خود بارها به بیمارستان مراجعه کرد و در سال ۲۰۱۳ دوباره به دلیل درد شدید ناشی از کیسه صفرا بستری شد که منجر به عفونتی دیگر و بازگشت سپسیس شد.

با وجود این، پزشکان نتوانستند تشخیص دقیقی از وضعیت او ارائه دهند. او به مدت ۱۸ روز در بیمارستان بستری بود و در نهایت در سال ۲۰۱۹ برای بار سوم به دلیل عفونت سپسیس بستری شد. مک‌کنی معتقد است که به دلیل چالش‌های تشخیص سپسیس، به مدت بیش از یک دهه به اشتباه تشخیص داده شده و همچنان با اثرات بلندمدت آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در این میان، دکتر کلاودیا دوس سانتوس، یک پزشک و دانشمند در بیمارستان سنت مایکل در تورنتو، در حال توسعه درمان‌های جدید برای سپسیس است. این درمان‌ها شامل استفاده از داروهای ضد میکروبی و حمایت‌های ارگانیک برای کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت می‌باشد. او در حال توسعه یک درمان جدید برای مسدود کردن التهاب و افزایش توانایی گلبول‌های سفید برای مبارزه با باکتری‌هاست.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید