علم و دانش

عادات غذایی که باعث آروغ زدن  می‌ شوند

نحوه جویدن شما می ‌تواند دلیلی باشد که شما آروغ می ‌زنید. 

در یک نظرسنجی ژاپنی از 10000 بزرگسال در مورد آروغ زدن، 1.5 درصد ادعا کردند آروغ زدن به یک مشکل روزمره برای آنها تبدیل شده است. 

دانشمندان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا دریافته ‌اند که نوشیدن الکل، مصرف داروهای رفلاکس اسید و اختلالات روده مانند بیماری‌ های گوارشی از دلایل اصلی مرتبط با افزایش آروغ زدن هستند.

مردان بیشتر از زنان با آروغ زدن مشکل داشتند و عادات غذایی مانند جویدن زیاد یا ناکافی یا افراط در غذا خوردن نیز با اختلالات آروغ زدن مرتبط است. با این حال، آنها هیچ ارتباطی بین آروغ زدن و نوشیدن نوشابه گازدار پیدا نکردند.

سوزی ویلد، درمانگر تغذیه، به نیوزویک گفت: آروغ زدن می تواند با چیزهای زیادی مرتبط باشد. یک مورد جالب و اغلب ناشناخته کمبود اسید معده است. 

ویلد گفت که او اغلب به مشتریان تغذیه ای که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند توصیه می کند قبل از خوردن غذا تمرینات تنفسی انجام دهند، مانند تنفس متناوب از سوراخ بینی یا کشیدن نفس عمیق تا خمیازه کشیدن. وی افزود: این کار، سیستم عصبی را آرام می‌ کند و ما را در حالت استراحت و هضم قرار می‌ دهد.  

ویلد اضافه کرد: آروغ مزمن همچنین می تواند نشانه رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) باشد. ما می خواهیم بیشتر باکتری های روده ما در روده بزرگ باشد، اما با SIBO رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک وجود دارد. اگر هضم کند شده باشد، احتمالا به دلیل عادات غذایی ضعیف یا آنزیم‌ های گوارشی پایین – همچنین به دلیل یبوست مزمن، پرکاری تیروئید یا داروهای کاهش ‌دهنده اسید معده، به باکتری‌ ها اجازه می ‌دهد در مکان نامناسبی رشد کنند.

امانی کایت، متخصص تغذیه، به نیوزویک گفت که آروغ ممکن است در اثر بلعیدن هوا، برخی غذاها و نوشیدنی‌ ها، بیماری ‌ها و عفونت‌ های مختلف و عدم تحمل غذایی ایجاد شود. نامبرده افزود: بلعیدن هوا می ‌تواند ناشی از خوردن یا نوشیدن خیلی سریع، جویدن آدامس یا مصرف نوشیدنی‌ های گازدار باشد. این می تواند منجر به هوای اضافی در معده شود که به صورت آروغ دفع می شود. برخی از غذاها مانند لوبیا، عدس، پیاز، کربوهیدرات های پیچیده و نوشابه ها می توانند باعث تولید گاز در دستگاه گوارش شوند که می تواند باعث آروغ زدن در برخی افراد شود. عدم تحمل غذاهایی مانند لاکتوز یا گلوتن نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی از جمله گاز و آروغ شود.

چگونه از آروغ زدن جلوگیری کنیم

کایت گفت کسانی که آروغ مزمن را تجربه می کنند می توانند چای نعناع بنوشند یا از جوش شیرین به عنوان تسکین سریع استفاده کنند. او افزود: حدود نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید و به آرامی بنوشید. جوش شیرین اسید اضافی معده را خنثی می کند و ممکن است به آزادسازی گازهای به دام افتاده کمک کند، اما برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی و نه به عنوان یک راه حل درازمدت، باید از آن کمتر استفاده کرد.

کایت همچنین توصیه می‌کند که فشار ملایمی به شکم وارد کنید تا به آزاد شدن گاز به دام افتاده و کاهش آروغ کمک کند.

او گفت که در حین غذا خوردن، بهترین کار این است که غذا را کاملا بجوید و از نوشیدن همزمان مقادیر زیاد مایعات خودداری کنید، زیرا این کار می ‌تواند اسید معده را رقیق کند. بعد از غذا خوردن، کایت توصیه کرد برای کمک به هضم، پیاده روی ملایم داشته باشید و از دراز کشیدن خودداری کنید. زیرا این امر می تواند منجر به رفلاکس اسید شود.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید