علم و دانش

شبیه سازی چهره اولین انسان جهان،  سیصد هزار سال پس از مرگ 

دانشمندان قدیمی ترین جمجمه شناخته شده هومو ساپین را که در سال 2017 در مراکش کشف شد و فاقد فک پایینی بود، بازسازی کردند. این تیم یک اسکن دیجیتالی از جمجمه ایجاد کرد و آن را با بافت نرم و پوست لایه‌بندی کرد تا چهره مردی قوی و آرام را بازسازی کند. 

سیسرو مورائس، گرافیست برزیلی، پس از به دست آوردن اطلاعاتی از محققان موسسه ماکس پلانک، این شبیه سازی را انجام داد. مورائس گفت: در ابتدا، با استفاده از داده های ارائه شده توسط محققان موسسه ماکس پلانک، جمجمه را به صورت سه بعدی اسکن کردم.سپس به تقریب صورت، که شامل عبور از چندین رویکرد، مانند تغییر شکل آناتومیک بود، ادامه دادم.

اینجا جایی است که از توموگرافی یک انسان مدرن استفاده می‌شود و آن را به گونه‌ای تطبیق می‌دهد که جمجمه اهداکننده به جمجمه اولین انسان که جبل ایرهود نامگذاری شده، تبدیل شود و تغییر شکل منجر به ایجاد چهره‌ای سازگار شود. لازم به ذکر است که نام جمجمه برگرفته از محلی است که در آن پیدا شده است.

جمجمه اهداکننده نیز دیجیتالی و انتخاب شد، زیرا نزدیک‌ترین جمجمه به جمجمه باستانی به نظر می‌رسید و به محققان این امکان را می‌داد تا قسمت‌های گمشده بقایای جمجمه باستانی را پر کنند.

از داده‌های بیشتر از انسان‌های امروزی برای پیش‌بینی ضخامت بافت نرم و برجستگی احتمالی بینی و دیگر ساختارهای صورت استفاده شد.

پیش از این، قدیمی‌ترین فسیل‌های هومو ساپینس از محلOmoKibishدر اتیوپی شناخته شده بود که قدمت آن به 195000 سال قبل بازمی‌گردد.این امر باعث شد تا اکثر محققان بر این باور باشند که همه انسان‌های امروزی از نسل جمعیتی هستند که در همان زمان در شرق آفریقا زندگی می‌کردند.

پروفسور ژان ژاک هوبلین که این مطالعه را رهبری می کرد، گفت: قبلا فکر می کردیم که گهواره ای از نوع بشر در 200000 سال پیش در شرق آفریقا وجود داشته است، اما داده های جدید نشان می دهد که انسان خردمند حدود 300 هزار سال قبل در سراسر قاره آفریقا گسترش یافت.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید