مقالاتمقالات پزشکی

درمان افسردگی با داروی کتامین و ممنوعیت آن برای افراد دارای اعتیاد

کتامین یک داروی بیهوشی است که در اتاق عمل استفاده می‌شود، اما متاسفانه به عنوان یک ماده مخدر تفریحی نیز شناخته شده است. روانپزشکان کانادایی معتقدند کتامین می‌تواند برای درمان افسردگی بسیار موثر باشد، اما برای افرادی که سابقه اعتیاد دارند، خطرات جدی به همراه دارد. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مقامات آمریکایی چندین نفر را به دلیل مرگ متیو پری بر اثر مصرف بیش از حد کتامین تحت تعقیب قرار دادند.

پلیس و دادستان‌های کالیفرنیا ادعا می‌کنند که پنج نفر، از جمله دو پزشک، مقادیر خطرناکی کتامین را به ستاره سابق سریال «دوستان» پیش از مرگش در اکتبر ۲۰۲۳ تزریق کرده‌اند. این بازیگر که در اتاوا بزرگ شده بود، درمان‌های قانونی تزریق کتامین برای افسردگی دریافت می‌کرد اما برای دسترسی به مقادیر بیشتر این دارو به منابع غیر قانونی متوسل شده بود.

دکتر ربکا کاریر، روانپزشکی که بیماران را برای درمان با کتامین در کلینیک کتامین تورنتو ارزیابی می‌کند، می‌گوید که با توجه به سابقه طولانی مبارزه این بازیگر با سوء مصرف الکل و مواد افیونی، هرگز نباید به او کتامین تجویز می‌شد و این مورد تاییدی بر آنچه که ما قبلا درباره کتامین می‌دانستیم است – یعنی پتانسیل اعتیادآور بودن آن – به همین دلیل است که این دارو تنها در محیط‌های بالینی تجویز می‌شود.

در کلینیک‌های کتامین تورنتو، معمولا افرادی با سابقه اعتیاد مانند متیو پری، کاندیدای مناسبی برای درمان با کتامین نیستند. اما برای افرادی که با افسردگی مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند و درمان‌های دیگر بر آن‌ها بی‌تاثیر بوده است، این روش می‌تواند گزینه‌ای امیدوارکننده باشد. در سال‌های اخیر، استفاده از کتامین برای درمان افسردگی و اضطراب به طور چشمگیری افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد که کتامین با افزایش سطح گلوتامات در مغز، به تنظیم خلق ‌و خو و بهبود شناخت کمک می‌کند. با این حال، وب‌سایت بهداشت کانادا هشدار می‌دهد که هنوز مزایا و خطرات استفاده از کتامین برای درمان سایر اختلالات روانی به طور کامل شناخته نشده است. در حال حاضر، چندین مطالعه بالینی در کانادا در حال بررسی اثربخشی کتامین در درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی هستند.

دو سال پیش آزمایشی در مرکز اعتیاد و سلامت روان تورنتو با هدف بررسی اثرات کتامین بر افسردگی مقاوم به درمان آغاز شد. این آزمایش شامل حدود ۳۰ بیمار بوده و داده‌های آن هنوز در حال تحلیل است. در کانادا، تعدادی کلینیک وجود دارند که بیماران می‌توانند هزینه درمان با کتامین را از جیب خود پرداخت کنند. در کلینیک کتامین تورنتو، شش جلسه درمانی با کتامین و سه جلسه با روانپزشک مجموعا ۴۵۰۰ دلار هزینه دارد، و جلسات روان‌درمانی کمک‌ شده با کتامین ۲۳۵ دلار است. این کلینیک از سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰۰ بیمار را درمان کرده است. دکتر ونکات بات، مدیر برنامه روانپزشکی مداخله‌ای بیمارستان سنت مایکل تورنتو، نیز اعلام کرده که برنامه درمان کتامین در این بیمارستان به یک برنامه منظم تبدیل شده است. بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان در این برنامه دو دوز کتامین در هفته برای دو تا سه هفته دریافت می‌کنند. این برنامه هفته‌ای ۸ تا ۱۰ بیمار جدید می‌پذیرد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران تا پایان درمان بهبود می‌یابند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید