علم و دانش

دانشمندان: روند  پیری در سنین 44 و 60 سالگی اوج می گیرد!

 به لطف تحقیقات جدید، درک انسان از روند پیری تغییر کرده است. یک مطالعه علمی که مولکول‌ های خون، مدفوع و سواب ‌های پوست، دهان و بینی افراد 25 تا 75 ساله را ردیابی کرد، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با افزایش سن را نشان داد.

این جهش ها در حدود سن 44 سالگی و سپس در 60 سالگی رخ می دهد – و می تواند توضیح دهد که چرا برخی از مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی یا مشکلات اسکلتی عضلانی در سنین خاص بروز می کنند.

طبق نتایج به دست آمده، پیر شدن نه در یک روند آهسته و پیوسته در طول زندگی، بلکه در حداقل دو انفجار سریع رخ می دهد.

یافته ‌های جدید با شواهد قبلی مطابقت دارد که نشان می‌ دهد خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ‌های مرتبط با افزایش سن به صورت تدریجی افزایش نمی ‌یابد. خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی پس از 60 سالگی به شدت افزایش می یابد.

پروفسور مایکل اسنایدر متخصص ژنتیک و مدیر مرکز ژنومیک و پزشکی شخصی در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه به گاردین گفت: ما در طول زمان و به تدریج تغییر نمی کنیم. به نظر می رسد که اواسط دهه 40، مانند اوایل دهه 60، زمان تغییرات شگرف است.

این مطالعه، 108 داوطلب را که هر چند ماه یک بار به مدت یک تا شش سال، سواب و نمونه ارائه کردند مورد بررسی قرار داد.

محققان 135000 مولکول مختلف (مانند پروتئین ها) و میکروب ها (مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها) را بررسی کرده و دریافتند که اکثر آنها به صورت تدریجی و زمانی تغییر نمی کنند. در عوض، این دگرگونی‌ ها معمولا زمانی اتفاق ‌افتاد که داوطلبان در اواسط دهه 40 و اوایل 60 سالگی خود بودند.

موج اول تغییرات در 40 سالگی آنها شامل مولکول های مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و توانایی متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها، چربی ها و روغن های AKA بود.

موج دوم، در اوایل دهه 60، شاهد تغییراتی در مولکول های مربوط به تنظیم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات ها و عملکرد کلیه بود.

امید می رود که یافته ها بتواند به مداخلات هدفمند کمک کند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید