مقالاتمقالات پزشکی

خطرات پنهان کاهش تستسترون در مردان

تستسترون به عنوان یکی از عوامل اصلی تعیین کننده جنسیت مردانه، تاثیر قابل توجهی بر روی میل جنسی، سطح انرژی، عملکرد عضلانی و حالت روحی دارد. در طول زمان، سطح تستسترون در بدن ممکن است کاهش یابد و این موضوع می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی مردان به همراه داشته باشد.  یکی از علائم اصلی کاهش تستسترون در مردان، کاهش عملکرد جنسی است. کاهش میل جنسی، کاهش نعوظ و مشکلات ارتباطی در رابطه، تنزل تولید اسپرم و اختلالات ناباروری ناشی از این کاهش می‌تواند بر روی جنبه‌های مهم و حیاتی زندگی جنسی مردان تاثیر منفی بگذارد. مطالعات نشان داده‌اند که کاهش تستسترون می‌تواند با بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، که علت اصلی مرگ در مردان آمریکایی است، به طور مستقیم ارتباط داشته باشد.

افراد با کمبود تستسترون ممکن است به بیماری‌های قلبی-عروقی مانند انسداد عروق کرونری، سکته قلبی و فشار خون بالا مبتلا شوند. این خطرات برای مردانی که سن بالای 40 سال دارند و چربی بیش از حد در ناحیه شکمی دارند، بیشتر است. کاهش تستسترون ممکن است باعث کاهش کیفیت استخوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند اوستئوپروز شود. استخوان‌های ضعیف ممکن است باعث افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی در مردان با کمبود تستسترون شود. 

سطح مناسب تستوسترون چقدر است؟ طبق پژوهش های کتابخانه آنلاین سلامت مونت سینای، مردان باید حداقل ۳۰۰ نانوگرم در دسی لیتر تستسترون داشته باشند. اما تنها آزمایش خون می‌تواند نشان دهد که آیا سطح تستسترون یک مرد پایین است یا خیر. علائم سطح پایین تستسترون در مردان می تواند شامل ریزش مو، از دست دادن کمیت عضلات، مشکلات در زمینه تمرکز باشد. بنابراین، مردانی که یک یا چند مورد از این علائم را تجربه می‌کنند باید با مشاوران بهداشتی خود درباره اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، صحبت کنند. نادیده گرفتن علائم مشکوک در رابطه با سطح پایین تستسترون می‌تواند برای سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت مردان خطرناک باشد.

بین سطح پایین تستسترون و بیماری قلبی عروقی با سندرم متابولیک ارتباط مستقیمی وجود دارد. افرادی که سندرم متابولیک دارند، معمولا وزن اضافی را در قسمت میانی بدن خود حمل می‌کنند و سطح کافی کلسترول “خوب” را ندارند. این ویژگی‌ها با هم، احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را در آنان افزایش می‌دهند. از آنجا که بسیاری از این ویژگی‌ها نیز در مردان با سطح پایین تستسترون دیده می‌شوند، برخی از پزشکان نتیجه می‌گیرند که سطح پایین تستسترون نیز به عنوان یک عامل خطر برای بروز بیماری قلبی در آینده محسوب می‌شود. در نهایت برای حفظ سطح سالم تستسترون و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی باید یک سبک زندگی سالم شامل داشتن تغذیه متنوع و متعادل، ورزش منظم و کافی، کنترل وزن، مدیریت استرس، خواب کافی و جلوگیری از مصرف مواد مخدر و سیگار را در پیش بگیرید.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید