مقالاتمقالات اجتماعی

حس بویایی قوی سگ ها و توانایی شناسایی افراد غیرقابل اعتماد

 

سگ‌ها علاوه بر توانایی تشخیص بوی ترس، می‌توانند با بهره‌گیری از حس بویایی خود به رفتار انسان‌ها پی ببرند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که هوش سگ‌ها ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که تصور می‌شود.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای به رهبری آکیو تاکائو از دانشگاه کیوشو در ژاپن نشان داد که سگ‌ها می‌دانند آیا می‌توان به انسان‌ها اعتماد کرد یا خیر. در این مطالعه، محققان آزمایشی را بر روی ۳۴ سگ انجام دادند. در این آزمایش، محققان به ظرفی پر از غذا اشاره کردند و سگ‌ها به درستی به سمت آن ظرف دویدند. اما هنگامی که به ظرف خالی اشاره کردند، سگ‌ها متوجه شدند که در آن غذایی وجود ندارد. در نهایت، وقتی محققان برای سومین بار به ظرف حاوی غذا اشاره کردند، سگ‌ها از رفتن به سمت آن خودداری کردند، زیرا به این نتیجه رسیده بودند که شخص اشاره‌ کننده قابل اعتماد نیست. این نتایج نشان می‌دهد که سگ‌ها توانایی تشخیص دروغگوها را دارند و همچنین ممکن است مشکلات اعتمادی قابل توجهی داشته باشند.

جان برادشاو از دانشگاه بریستول نیز به این نکته اشاره کرده است که سگ‌ها به پیش‌بینی‌پذیری علاقه‌مند هستند و در صورت ناهماهنگی در حرکات اشاره‌ای، ممکن است رفتارهای عصبی و استرس‌زا از خود نشان دهند.

محققان قصد دارند این آزمایش را با استفاده از گرگ‌ها تکرار کنند تا تاثیرات عمیق اهلی‌سازی بر سگ‌ها را بررسی کنند. همچنین، پژوهش‌هایی مشابه بر روی کودکان پیش‌دبستانی نشان داده است که کودکان ۳ ساله به همان اندازه که به افراد راستگو اعتماد می‌کنند، به توصیه‌های افرادی که قبلا دروغ گفته‌اند نیز اعتماد دارند، در حالی که کودکان بزرگ‌تر توانایی تمایز بین راستگوها و دروغگوها را پیدا می‌کنند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید