مقالاتمقالات سیاسی

تظاهر جاستین ترودو به آرام بودن وضیعت حتی با وجود شایعات شورش داخلی

نخست‌وزیر جاستین ترودو اعلام کرده است که رهبری او بر حزب لیبرال در خطر نیست، هرچند که برخی از اعضای فراکسیون او در حال آماده‌سازی برای مواجهه با او در جلسه‌ای هستند که قرار است برگزار شود و هدف آن قانع کردن او به کناره‌گیری از رهبری حزب است. او این نگرانی‌ها را در حین ورود به جلسه منظم کابینه روز سه‌شنبه نادیده گرفت و به تدریج، وزیران کابینه یک به یک حمایت خود را از ترودو ابراز کردند. 

وزیر کار، رندی بویسوناولت، در این باره گفت: «هر کسی که تا به حال علیه جاستین ترودو شرط ‌‌بندی کرده، روز بعد از آن پشیمان شده است.»

جلسه کابینه به مدت تقریبا دو برابر زمان معمول برگزار شد و پس از آن، فرانسوا-فیلیپ شامپاین، این جلسه را به عنوان “جلسه‌ای بسیار خوب” توصیف کرد. در حالی که جاستین ترودو و کابینه‌اش بر ادامه روند عادی کارها تاکید دارند، تعدادی از نمایندگان لیبرال به یک نامه محرمانه پیوسته‌اند که هدف آن متقاعد کردن ترودو برای کناره‌گیری پیش از برگزاری انتخابات آینده است. هنوز مشخص نیست چند نفر از اعضای تیم نمایندگان ترودو قصد دارند با او ملاقات کنند یا پیام دقیق آن‌ها چه خواهد بود، اما بروز یک شورش درون فراکسیون می‌تواند جدی‌ترین چالش برای رهبری ترودو تا به امروز باشد.

با این حال، گروه لیبرال هیچ راهی برای مجبور کردن نخست‌وزیر به استعفا ندارد و بنابراین تصمیم نهایی درباره ماندن یا رفتن او به عهده خود او خواهد بود. این تلاش برای شورش همزمان با نوعی فلج تقریبا کامل در مجلس نمایندگان رخ می‌دهد، در حالی که نمایندگان حزب محافظه‌کار به ادامه بحث درباره طرح امتیاز مربوط به یک صندوق فناوری سبز که به دلیل هزینه‌های نادرست توسط دولت لغو شده، می‌پردازند. حزب محافظه‌کار متعهد شده است که این بحث را ادامه دهد و این موضوع تقریبا تمامی فعالیت‌های دیگر مجلس را به مدت ۱۲ جلسه تحت تاثیر قرار داده است، تا زمانی که دولت مدارک غیرمحرمانه‌ای درباره این صندوق ارائه دهد تا پارلمان بتواند آن‌ها را به پلیس سلطنتی کانادا منتقل کند. اما لیبرال‌ها از ارائه این مدارک خودداری کرده‌اند.

بلوک کبکوا اعلام کرده است که آماده است به پایان دادن به این بحث کمک کند، به شرطی که لیبرال‌ها تامین مالی یک لایحه خصوصی را که هدف آن افزایش امنیت مالی سالمندان برای تمامی بازنشستگان است، تایید کنند و همچنین بررسی سریع‌تر لایحه دیگری که به حفاظت از مدیریت عرضه مربوط می‌شود و در حال حاضر در سنا قرار دارد، را تسهیل نمایند. در صورتی که لیبرال‌ها این پیشنهاد را نپذیرند، بلوک کبکوا اعلام کرده است که از هفته آینده همکاری با احزاب محافظه‌کار و نیودموکرات را آغاز خواهد کرد تا دولت را به چالش بکشد.

در روزهای آینده، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد که مدیریت کشور را تحت فشار قرار داده است. در حال حاضر، دولت او با مشکلات جدی روبروست و کریستیا فریلند، وزیر دارایی، تنها به مذاکرات جاری با حزب نیودموکرات(NDP) و حزب بلوک کبکوا اشاره کرده است. به دلیل اینکه لیبرال‌های اقلیت برای تصویب لوایح خود به حمایت یکی از احزاب مخالف نیاز دارند، حزب NDP اکنون هر رأی را به‌ صورت موردی بررسی می‌کند؛ این در حالی است که توافق تامین و اعتماد با دولت در ماه گذشته پایان یافته است.

وزیر مهاجرت کانادا، مارک میلر، که دوستی نزدیکی با جاستین ترودو دارد، در واکنش به برخی نمایندگان که خواهان برکناری رهبر حزب هستند، نگرانی خود را ابراز کرد و تصریح کرد: «هر دقیقه‌ای که صرف این مسایل بی‌ارزش می‌شود، دقیقه‌ای است که می‌توانست صرف بررسی برنامه‌های پیر پویلیور و آنچه او برای این کشور در نظر دارد، شود.» 

وی این اظهارات را در جمع خبرنگاران بیان کرد. همچنین دیگر وزرا پیشنهاد کردند که برگزاری یک بحث سالم درون فراکسیون بهترین راه برای تقویت همبستگی تیم است. وزیر کار، استیون مک‌کینون، نیز افزود: «هر زمان که صدای نارضایتی وجود داشته باشد، باید به آن‌ها توجه کنیم و با دقت به نظرات‌شان گوش دهیم.»

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار، در جلسه پرسش و پاسخ روز سه‌شنبه به نخست‌وزیر انتقاد کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که او نمی‌تواند به درستی دولت را اداره کند، زیرا پس از نه سال، بیشتر از آن که به مسایل کشور رسیدگی کند، مشغول تلاش برای حفظ موقعیت خود است و حتی نمایندگان خود او نیز این موضوع را می‌دانند. 

وی همچنین بر لزوم برخورد جدی با دولت تاکید کرد و گفت که باید چهره‌ای متحد به مردم کانادا ارائه دهیم.

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید