علم و دانش

بانداژ هوشمند با ایجاد میدان الکتریکی اطراف زخم، جراحت را سی درصد سریع‌تر بهبود می بخشد

طبق یک مطالعه جدید، بانداژ هوشمند و آینده نگر از میدان الکتریکی برای بهبود زخم های مزمن و سایر جراحات استفاده می کند. 

طی آزمایشات حیوانی، زخم هایی که با باندهای الکتریکی درمان شدند، 30 درصد سریع تر از زخم های پانسمان شده با بانداژهای معمولی، بهبود یافتند. 

زخم‌ های مزمن به زخم ‌های باز گفته می ‌شود که به کندی بهبود می ‌یابند. به عنوان مثال، زخم هایی که در برخی از بیماران دیابتی ایجاد می شود، زخم های مزمن هستند. پزشکان می ‌گویند چنین زخم‌ هایی بخصوص مشکل‌ساز هستند، زیرا اغلب پس از درمان عود می ‌کنند و خطر قطع عضو و حتی مرگ را به ‌طور قابل ‌توجهی افزایش می ‌دهند.

یکی از چالش های کلیدی مرتبط با زخم های مزمن این است که گزینه های درمانی موجود بسیار گران هستند که می تواند مشکلات بیشتری را برای بیماران ایجاد کند. دکتر باندوخار، نویسنده اصلی گزارش مطالعاتی و پژوهشگر دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در آمریکا، گفت: هدف ما توسعه یک فناوری بسیار ارزان‌ تر بود که بهبودی را در بیماران مبتلا به زخم ‌های مزمن تسریع می ‌کند. همچنین می خواستیم مطمئن شویم که استفاده خانگی از این فناوری برای بیماران آسان است و بیمار نیازی به مراجعه به کلینیک یا بیمارستان ندارد. 

این بانداژ یک پانسمان یک بار مصرف با الکترودها در یک طرف و یک باتری کوچک و زیست سازگار در طرف دیگر است. پانسمان روی زخم قرار می گیرد تا الکترودها با زخم تماس پیدا کنند. سپس یک قطره آب روی باتری ریخته می شود و آن را فعال می کند. پس از فعال شدن، بانداژ برای چندین ساعت میدان الکتریکی ایجاد می کند. 

دکتر راجارام کاوتی، یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقات گفت: به خوبی ثابت شده است که میدان های الکتریکی بهبود زخم های مزمن را تسریع می کنند. الکترودها طوری طراحی شده اند که می توانند با سطح زخم های مزمن که اغلب عمیق و نامنظم هستند، تماس داشته باشند. این توانایی بسیار مهم است زیرا ما می خواهیم میدان الکتریکی از حاشیه زخم به سمت مرکز زخم هدایت شود. از آنجایی که این زخم ها می توانند نامتقارن و عمیق باشند، باید الکترودهایی داشته باشید که بتوانند با طیف گسترده ای از ویژگی های سطحی مطابقت داشته باشند.

برای آزمایش بانداژها، محققان از موش های دیابتی استفاده کردند. محققان امیدوارند این بانداژها را روی انسان نیز آزمایش کنند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید