مقالاتمقالات سیاسی

بازداشت پدر و پسر تروریست در تورنتو نشان دهنده نقص بزرگ در سیستم مهاجرت کانادا

یادداشت هفته –  شاکه آیوازیان – چنانچه اخبار را دنبال می کنید، از بازداشت یک پدر و پسر به نام احمد فواد مصطفی الدیدی 62 ساله و مصطفی الدیدی 26 ساله در هتلی در ریچموند هیل به اتهام طرح ریزی برای انجام حمله تروریستی علیه کامیونیتی یهودیان مطلع هستید. 

در یک پرونده جنجالی تروریسم داخلی، RCMP این دو فرد که با الهام از داعش قصد کشتار جمعی در تورنتو را داشتند، بازداشت کرد. اما نکته مهم اینکه هشدار اولیه درباره این دو فرد نه از سوی مقامات امنیتی کانادا، بلکه توسط همتایان فرانسوی ارائه شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد که مقامات کانادایی علیرغم ظاهر شدن   فواد در یک ویدیوی تبلیغاتی داعش که در آن او در حال مثله کردن یک زندانی دیده می شود، به وی اجازه مهاجرت به کانادا را داده و حتی به او شهروندی اعطا کردند. 

در حالی که پلیس در ابتدا به خبرنگاران گفت دو فرد بازداشت شده شهروند کانادا هستند، اما تحقیقات گلوبال نیوز نشان داد که پسر فواد الدیدی تابعیت کانادا را در اختیار ندارد و پدر وی نیز پس از انتشار ویدیوی اعدام زندانی توسط داعش به کانادا مهاجرت کرده بود. 

سه منبع موثق به گلوبال نیوز گفتند این پدر و پسر، قبل از بازداشت شدن، ویدیویی را منتشر کرده بودند که در آن با سلاح سرد در دست مقابل پرچم داعش دیده شدند. 

جو آدام جورج، تحلیلگر امنیت ملی و کارشناس امور خاورمیانه و آسیا، می گوید: این نقص بزرگ در سیستم مهاجرت سوالات جدی را در مورد فرآیند غربالگری امنیتی متقاضیان مهاجرت ایجاد کرده است. جای تعجب نیست که کانادا به طور سنتی به پناهگاه امن برای تروریست ها و جنایتکارانی تبدیل شده که از ناکارآمدی سیاست های مهاجرتی لیبرال کشور سوء استفاده کرده و نه تنها وارد کشور شده اند، بلکه به شهروندی پذیرفته می شوند. 

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد. در یکی از موارد در سال 1994، فردی الجزایری و تروریست القاعده به نام احمد رسام، به بهانه ای واهی وارد کانادا شد و تقاضای پناهندگی کرد. او با هویت جعلی به عنوان شهروند کانادایی با پاسپورت کانادایی مرتکب جنایات متعدد شد و در سال 1999 در حین بمب گذاری در فرودگاه بین المللی لس آنجلس دستگیر شد. 

آدام جورج معتقد است با توجه به اینکه کانادا با معضل یهودی ستیزی و رادیکالیسم اسلامی روبرو است، تصمیم دولت ترودو برای اعطای اقامت موقت (3 ساله) به شهروندان غزه، بسیاری از کانادایی ها را نگران کرده است. بخصوص که غزه ای هایی که تحت این برنامه مهاجرت می کنند می توانند برای مجوز کار درخواست بدهند که می تواند آنها را واجد شرایط دریافت اقامت دائم تحت برنامه Express Entry نماید. 

جورج با استناد به آمار دولتی می گوید پس از حملات 7 اکتبر، کانادا بیشترین فلسطینی ها را پذیرفته است – طبق اذعان مارک میلر، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی، 987 نفر از 30 آوریل به کانادا سفر کرده اند – در حالی که کشورهای ثروتمند خاورمیانه همچنان از ورود فلسطینیان ممانعت می کنند.

اما آیا فرآیند غربالگری امنیتی اتاوا قابل اعتماد است؟ افرادی مانند الدیدی ها، رسام و دیگران چگونه توانستند وارد کانادا بشوند؟

آیا نقص سیستم مهاجرتی در غربالگری متقاضیان مهاجرت و پناهجویان تهدید جدی برای امنیت کانادا و متحدان آن نیست؟ 

پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه کار و جناح اپوزیسیون در پارلمان کانادا خواهان پاسخگویی و شفاف سازی دولت جاستین ترودو در مورد نحوه غربالگری در سیستم مهاجرت و چگونگی ورود الدیدی و پسرش به کشور، شده است. 

از سوی دیگر جاستین ترودو و دومینیک لبلان (وزیر امنیت عمومی) می گویند این موضوع را بسیار جدی گرفته و درباره آن تحقیق خواهند کرد. 

ناکارآمدی سیستم مهاجرت در غربالگری متقاضیان ورود تنها متوجه لیبرال ها نیست. دولت هارپر نیز به میزان کافی امنیت ملی را جدی تلقی نکرد، اما حداقل محافظه کاران به وجود نقض اذعان داشتند. سال 2015 را به یاد دارید؟ زمانی که ترودوی تازه به قدرت رسیده قول انتقال 25 هزار پناهجوی سوری به کانادا را داد. برنامه دولت این بود که این افراد را به پایگاه هوایی CFB Trenton بیاورد و در داخل کانادا فرآیند غربالگری را آغاز کند؛ یک تصمیم اشتباه و بسیار خطرناک. 

آیا بهتر نیست ترودو از سیاست های مهاجرتی شکست خورده اروپا و بریتانیا درس بگیرد و از ادامه مسیر مشابه برای کانادا جلوگیری کند؟

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید