علم و دانش

این مواد غذایی را هرگز با دستگاه وکیوم (خلاء) بسته بندی نکنید! 

 

بسته‌بندی خلأ یا  vacuum seal گونه ‌ای از بسته‌ بندی است که در آن هوا به‌ طور کامل از درون بسته و پیش از بسته ‌بندی خارج می‌ شود. اهداف اصلی از بسته‌ بندی خلأ پیشگیری از رشد باکتری، کاهش اندازه بسته و افزایش زمان ماندگاری است. اما کارشناسان تغذیه می گویند برخی مواد غذایی هرگز نباید بسته بندی خلاء شوند. از جمله: 

 

 

سبزیجات خام یا پخته

سبزیجات پخته و خام مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم هنگام نگهداری گازهایی از خود ساطع می کنند و بسته بندی خلاء می تواند باعث تجمع گاز و ترکیدن کیسه شود.  بهترین راه نگهداری سبزیجات، منجمد کردن آنها می باشد. برای این کار ابتدا سبزیجات را به مدت 2 تا 5 دقیقه (بسته به نوع سبزی) در آب در حال جوشیدن قرار بدهید و سپس بلافاصله آنها را برای زمان مشابه به حمام یخ منتقل کنید تا فرایند پخت متوقف شود. این کار باعث حفظ رنگ، بافت و ارزش غذایی سبزیجات می شود. 

 

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده گازهایی آزاد می کنند که در کیسه مهر و موم شده با خلاء هوا منبسط می شوند و ممکن منفجر بشوند. غذاهای تخمیر شده را طبق دستورالعمل درج شده روی ظرف شیشه ای نگهداری کنید. 

قارچ خام 

بسته بندی خلاء باعث خراب شدن سریع تر قارچ خام می شود. بهترین راه، نگهداری قارچ در پاکت کاغذی در یخچال است. 

 

سیر و پیاز خام 

این دو ماده غذایی را در حالت خام بسته بندی خلاء نکنید. اما اگر از قبل منجمد شده باشند، می توانید از این روش بسته بندی استفاده کنید. 

انواع توت 

بسته بندی خلاء می تواند باعث له شدن توت ها و خراب شدن سریعتر آنها بشود. به جای این کار، توت ها را در آبکش بشویید و در یک ظرف دربسته که داخل آن یک لایه حوله کاغذی گذاشته اید ، نگهداری کنید. 

 

موز

موز به دلیل ساطع کردن مقدار زیادی گاز اتیلن، گزینه خوبی برای بسته بندی خلاء نیست. بهترین راه، منجمد کردن اسلایس های موز پوست کنده روی سینی و سپس انتقال به کیسه های فریزر برای نگهداری طولانی مدت در فریزر می باشد. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید