علم و دانش

انسان ‌ها یک قدم به زندگی در مریخ نزدیک ‌تر شده اند

یک کشف علمی جدید می تواند رویای زندگی در مریخ را به واقعیت تبدیل کند. 

تیمی از دانشمندان روشی نوآورانه برای گرم کردن سیاره سرخ با دمای بیش از 18 درجه فارنهایت در عرض چند ماه پیشنهاد کرده‌ اند که معتقدند برای حفظ حیات انسان کافی است.

آنها پیشنهاد می کنند مقادیر زیادی از غبار مریخ را به جو تزریق کنند تا درست مانند بخار آب و دی اکسی کربن روی زمین، توانایی آن در به دام انداختن گرما را بهبود بخشد.

شلیک حدود 10 لیتر ذرات گرد و غبار متشکل از آهن و آلومینیوم در هر ثانیه برای حداقل یک دهه می تواند دمای سیاره را از منهای 85 درجه فارنهایت به 86 درجه فارنهایت گرم کند.

ایلان ماسک قبل از این گفته بود قصد دارد از منابع طبیعی مریخ برای تغییر اتمسفر موجود آن استفاده کند و این سیاره را گرم ‌تر، مرطوب ‌تر و در کل شبیه ‌تر به زمین کند.

همانطور که گفته شد رویکرد جدید محققان در واقع بر اساس همان مکانیسمی است که باعث تغییر آب و هوا در اینجا روی زمین می شود: اثرات گلخانه ای.

در حال حاضر جو مریخ به قدری نازک است که گرمای خورشید به راحتی از سطح سیاره خارج می شود.

سمانه انصاری، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه نورت وسترن و نویسنده اصلی این مطالعه به مجله ساینس گفت: محققان طی آزمایشات در مورد اینکه چگونه ذرات غبار تابش گرما را جذب کرده و آن را به سطح سیاره منعکس می کنند، به اثرات غیرمنتظره ای پی بردند. 

محققان ادعا می کنند روش نوین تقریبا 5 هزار برابر کارآمدتر خواهد بود. هرچند تحقق این استراتژی چندین دهه طول می کشد، اما به نظر می رسد از نظر لجستیکی آسان تر از هر ایده دیگری است که تاکنون ارائه شده است. 

گرم کردن مریخ اولین قدم حیاتی برای تبدیل این سیاره به مکانی مناسب برای زندگی انسان یا سایر گونه های حیات است. همه اینها خبر خوبی برای ماسک است. اما گرم کردن مریخ فقط یک گام از مسیر طولانی است که او باید قبل از تبدیل سیاره سرخ به مستعمره جدید، طی کند. زیرا حتی درصورت گرم شدن مریخ، انسان هنوز نمی تواند هوای مریخ را تنفس کنند زیرا اکسیژن کافی در آن وجود ندارد.

به علاوه فشار هوا در مریخ 150 برابر بیشتر از زمین است که باعث می شود خون انسان به جوش بیاید.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید