مقالاتمقالات پزشکی

افزایش بیماری سیاه سرفه در کانادا

در دهه‌های گذشته، بیماری‌های عفونی همواره یک چالش در جامعه‌ بوده‌اند و تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت عمومی داشته‌اند. یکی از بیماری‌هایی که همچنان به عنوان یک مساله بهداشتی جدی در بسیاری از کشورها شناخته می‌شود، سیاه سرفه است. این بیماری از گونه‌های عفونی به‌شمار می‌آید که در صورت عدم کنترل مناسب و پیشگیری، می‌تواند به افزایش موارد آلودگی و اثرات جانبی جدی منجر شود. امری که اخیرا بر جامعه کانادا تاثیر گذاشته است، افزایش موارد سیاه سرفه در این کشور می‌باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از استان‌ها در کانادا افزایش‌های ناگهانی و قابل توجهی در تعداد موارد این بیماری را نسبت به میانگین‌های زمانی قبل از شیوع بیماری گزارش داده‌اند.

یکی از استان‌هایی که تاثیر این افزایش بیشتر از همه قابل مشاهده است، کبک است. با بیش از ۱۱٬۶۷۰ مورد عفونت در این استان، افزایش قابل توجهی نسبت به میانگین سالانه قبلی (بین سوال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) به وجود آمده است. بیشتر موارد سیاه سرفه در کبک در رده سنی ۱۰ تا ۱۴ سال گزارش شده است. اخبار ارسالی از طرف وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی کبک نشان می‌دهند که آخرین اوج سیاه سرفه در سال ۲۰۱۹ بوده و در آن زمان ۱٬۲۶۹ مورد گزارش شده است. انتاریو نیز از این افزایش تحت تاثیر قرار گرفته و تا ژوئن ۴۷۰ مورد سیاه سرفه گزارش شده است، که با میانگین پنج ساله ۹۸ مورد مقایسه شده است.  گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرهای بزرگی مانند تورنتو و اتاوا با افزایش قابل توجهی در تعداد موارد این بیماری مواجه شده‌اند، که بیش از دو برابر میانگین‌های سالیانه پیش از شیوع ویروس کرونا در این شهرهاست. این افزایش نشان‌دهنده جدیت مساله و نیاز فوری به اقدامات پیشگیری و درمانی صحیح است. در تاریخ ۱۶ اوت، سازمان بهداشت عمومی کینگستون، فرونتناک و لنوکس و آدینگتون در یک اعلامیه به مردم اطلاع داد که شاهد افزایش موارد سیاه سرفه در این مناطق هستند و از والدین خواسته‌اند واکسن‌های خود و فرزندان خود را به‌روز نگه دارند. این توصیه‌ها نشان از توجه سازمان‌های بهداشتی به وضعیت جدی این مساله و نیاز به حفظ و ارتقاء سلامتی جامعه دارد.

همچنین، اخیرا در نیوبرانزویک اعلام شد که شیوع سیاه سرفه آغاز شده است و تاکنون ۱۴۱ مورد گزارش شده که بیشتر از میانگین پنج ساله یعنی ۳۴ مورد در سال است. این افزایش نشان دهنده خطرات جدی است که بیماری‌های عفونی می‌توانند برای جوامع داشته باشند، و نیاز به اقدامات فوری و هماهنگ برای مقابله با این وضعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد. اهمیت حفظ و ارتقاء سلامتی عمومی و توجه به وضعیت جدی بیماری‌های قابل پیشگیری، از جمله سیاه سرفه، بر جوامع و مراکز بهداشتی لازم است. اقدامات هماهنگ و موثر، همراه با دانش افزایشش مناسب، می‌تواند به کنترل و پیشگیری از انتشار بیماری‌های عفونی کمک کند و سلامتی عمومی را بهبود بخشد.

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید