مقالاتمقالات سیاسی

استقبال اکثریت مردم کانادا از انتخابات زود هنگام

 

تقریبا نیمی از مردم کانادا خواستار برگزاری انتخابات فدرال هستند. این درخواست پس از آن مطرح شد که جگمیت سینگ، رهبر حزب نیودموکرات، توافق تامین و اعتماد خود با نخست‌وزیر جاستین ترودو را لغو کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از کانادایی‌ها به دنبال برگزاری انتخابات هستند و این رقم برای افرادی که قصد رای دادن به حزب محافظه‌کار را دارند به ۸۰ درصد می‌رسد. در مقابل، تنها ۱۶ درصد از رای‌دهندگان حزب لیبرال خواستار انتخابات هستند.

سینگ این توافق را در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۴ پایان داد و پس از این اعلام، نظرسنجی لژر بین ۱۵۲۱ نفر از شهروندان کانادایی انجام شد. رهبر حزب محافظه‌کار، پیر پویلور، اعلام کرده که این حزب در اولین فرصت ممکن پس از بازگشت پارلمان، طرح عدم اعتماد به دولت ترودو را ارائه خواهد داد و از سینگ خواسته تا به این اقدام بپیوندد.

همچنین، افرادی که قصد دارند به حزب مردم کانادا به رهبری ماکسیم برنیه رای دهند، نیز خواستار برگزاری فوری انتخابات هستند، به طوری که ۸۳ درصد از این گروه این خواسته را دارند که نسبت به ۸۰ درصد رای‌دهندگان حزب محافظه‌کار بیشتر است، در یک نظرسنجی که ۱۵۲۱ نفر در آن شرکت کردند، ۴۵٪ از رای‌دهندگان اعلام کردند که قصد دارند به حزب محافظه‌کار رای دهند. حزب لیبرال با ۲۵٪ و حزب نیودموکرات با ۱۵٪ در رده‌های بعدی قرار دارند.

وزیر امور خارجه، ملانی جولی، بیان کرد که کانادایی‌ها تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند. جگمیت سینگ، رهبر حزب نیودموکرات، به طور غیرقطعی درباره برگزاری انتخابات صحبت کرد و گفت که مردم باید بین حزب نیودموکرات و محافظه‌کاران یکی را انتخاب کنند. نخست‌وزیر انتاریو، داگ فورد، سینگ را “طمعکار” خواند و گفت که اگر او قبل از واجد شرایط شدن برای دریافت حقوق بازنشستگی انتخابات زودهنگام را برگزار کند، “شوکه خواهد شد”.

با وجود اینکه ۴۷٪ از شهروندان خواستار برگزاری انتخابات هستند، زمان مورد نظر آن‌ها متفاوت است. ۳۸٪ خواستار برگزاری انتخابات پاییزی و ۳۷٪ ترجیح می‌دهند انتخابات در اکتبر ۲۰۲۵ برگزار شود. سینگ درخواست رای‌گیری عدم اعتماد علیه دولت لیبرال را رد کرد.

کانادایی‌ها هنوز به توافقی درباره زمان برگزاری انتخابات نرسیده‌اند، اما اکثریت به جاستین ترودو، نخست‌وزیر، اعتماد ندارند که بدون حمایت حزب نیودموکرات (NDP) کشور را رهبری کند. بر اساس نظرسنجی‌ها، ۶۵ درصد مردم به توانایی ترودو برای ادامه حکومت بدون حمایت NDP اطمینان ندارند و تنها ۲۵ درصد به او اعتماد دارند. علاوه بر این، ۵۴ درصد کانادایی‌ها معتقدند که حزب محافظه‌کار در انتخابات آینده پیروز خواهد شد. در حال حاضر، لیبرال‌ها برای تشکیل دولت به 170 کرسی از 338 کرسی مجلس نیاز دارند و با داشتن 154 کرسی، به حمایت حزب NDP و بلوک کبک نیاز دارند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید