مقالاتمقالات اجتماعی

آیا فرزند شما ممکن است آتیستیک باشد؟ با شش نشانه پنهان این بیماری آشنا شوید

کارشناسان شش علامت پنهان آتیسم را پیدا کرده اند که می توان آن ها را نزد کودکان دو ساله مشاهده کرد، در حالی که زمان انتظار برای تشخیص رسمی معمولا سه سال است. 

این انتظار طولانی پیامدهای گسترده ای برای رشد اجتماعی، آمادگی ورود به مدرسه و پیشرفت تحصیلی کودک دارد. همچنین به این معنی است که خانواده ‌ها برای مدت طولانی تری به حال خود رها می شوند تا فکر کنند رفتارهای چالش برانگیز فرزندشان نشانه ای از اختلال جدی تر است. 

دکتر پونیت شاه، استاد روانشناسی از دانشگاه باث، برخی از نشانه های بالقوه را معرفی کرده است. 

نشانه اول: اجتناب از تماس چشمی

برخی از نوزادان نشانه هایی از اوتیسم را در ماه های اول نشان می دهند. در برخی دیگر، رفتارها تا زمانی که کودک نوپا نباشند آشکار نمی شود. عدم تماس چشمی می تواند از سنین بسیار پایین رخ دهد.

به گفته دکتر شاه، دلیل اینکه بسیاری از کودکان آتیستیک از تماس چشمی اجتناب می کنند این است که به کاهش اضطراب آنها و مدیریت بهتر موقعیت های اجتماعی کمک می کند.

نشانه دوم: حساسیت حسی

پریشان شدن از صداهای بلند، نور تند و همچنین رنگ ها و  الگوهای غیرمعمول یکی از تفاوت های حسی است که اغلب در کودکان آتیستیک قابل توجه است. این حساسیت‌ های حسی می‌ تواند فیلتر کردن صداهای نامربوط را دشوار کند و باعث ناراحتی یا حواس پرتی شود.  

نشانه سوم: مشکلات گفتاری

دکتر شاه می‌ گوید: تکلم معمولا در کودکان آتیستیک کمی تاخیر دارد، اما نه همیشه. یکی دیگر از علائم می تواند صداها یا گفتار تکراری باشد.  برقراری ارتباط نیز می تواند برای برخی کودکان چالش برانگیز باشد. 

نشانه چهارم: رفتار تکراری

ترجیح دادن یک روال روزانه و ناراحت شدن در صورت تغییر، نشانه آتیسم در کودکان است. کودکان آتیستیک کارهای روتین را دوست دارند و نشانه هایی از رفتارهای تکراری از خود نشان می دهند. رفتار تکراری می تواند شامل محدود کردن فعالیت های خاص مانند خوردن فقط غذای زرد رنگ، تماشای یک برنامه یا فقط پوشیدن یک لباس مورد علاقه باشد. 

نشانه پنجم: حرکات تکراری

این فقط یک روال تکراری نیست، کودکان آتیستیک می توانند حرکات خاص، مانند تکان دادن انگشتان یا دست ها را تکرار کنند.

نشانه ششم: درک نادرست احساسات

دوست ‌یابی برای کودکان آتیستیک دشوارتر است و آنها اغلب ترجیح می‌ دهند به تنهایی بازی کنند.

برخی از کودکان ممکن است در بیان احساس خود دچار مشکل شوند و گاهی اوقات احساس دیگران را درک نکنند.

کودکان آتیستیک که از ابتلای خود بی اطلاع هستند، معمولا به خود برچسب ‌هایی مانند عجیب یا احمق می‌ دهند. تشخیص زودهنگام به والدین، اطرافیان و مدرسه امکان می دهد تا حمایت های مناسب را به کودک ارائه کنند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید