علم و دانش

آیا عسل داخل کمد شما تقلبی است؟ 

تقریبا تمام انواع عسل فروخته شده در سوپرمارکت‌ های بریتانیا با شربت‌ های قندی ارزان ‌قیمت ساخته برنج و ذرت ساخته شده اند. آیا عسلی که شما در کمد آشپزخانه دارید، تقلبی است یا واقعی؟ 

کارشناسان می گویند مهم نیست که عسل را از کجا بخرید، احتمال زیادی وجود دارد که محصولی که برای آن پول پرداخت کرده اید با شربت های قند ارزان قیمت ساخته شده باشد. در رسانه های اجتماعی مجموعه ای از آزمایش های فرضی برای تشخیص عسل واقعی از تقلبی توصیه می شوند، اما کارشناسان هشدار می دهند که اکثر این آزمایش ها دقیق نیستند. 

دکتر شونا بلر، از امپریال کالج لندن، به MailOnline گفت: هیچ مبنای علمی برای آزمایش های اینترنتی وجود ندارد. بهترین گزینه برای خرید عسل با کیفیت و اصل این است که به برند و مکان تولید توجه شود. 

عسل واقعی چیزی نیست جز محصول قندی که زنبورها از گل هایی که از آنها تغذیه می کنند ایجاد می کنند. با این حال، محصولی که اکثر مصرف کنندگان آن را خریداری می کنند، به این روش تولید نشده است. 

ایان کمبل، سخنگوی انجمن زنبورداران بریتانیا (BBKA) گفت عسل به طور گسترده یکی از قلابی ترین محصولات و مواد غذایی در سراسر جهان است. 

در سال 2023، یک مطالعه اتحادیه اروپا 320 محموله عسل وارداتی از 20 کشور در سراسر منطقه را آزمایش کرد. بیش از 40 درصد از این نمونه ها که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، تقلبی بودند. بدتر اینکه تمام 10 نمونه جمع آوری شده در بریتانیا، تقلبی بودند. 

محبوب ‌ترین آزمایشی که در شبکه‌ های اجتماعی توصیه شده، آزمایش آب است که با ریختن یک قاشق عسل در یک لیوان آب انجام می شود. عسل تقلبی به سرعت در آب حل می شود در حالی که عسل واقعی بدون حل شدن به ته لیوان می رود.  

عسل عمدتا از قند تشکیل شده که گلوکز و فروکتوز، همراه با ساکارز، مالتوز و سایر قندها، عمده ترین آن ‌ها هستند. تنها آزمایشگاه‌ های شیمی می ‌توانند نسبت این قندها را آزمایش کنند تا مشخص کنند که آیا عسل اصل است یا با شربت‌های قندی ارزان ‌تر ساخته شده است.

از آنجایی که فروکتوز، که بخش عمده ای از شربت ذرت با فروکتوز بالا را تشکیل می دهد، در آب حل می شود، ممکن است انتظار داشته باشید که عسل تقلبی سریع تر حل شود. اما از آنجایی که تمام عسل ها حاوی مقادیر متفاوتی فروکتوز هستند، حتی عسل واقعی نیز می تواند درجات مختلفی از حلالیت در آب داشته باشد.

تئوری دیگر، حتی کمتر علمی، که در رسانه های اجتماعی منتشر شده، این است که عسل واقعی می تواند شکل لانه زنبوری را که از آن آمده است به خود بگیرد. در  TikTok، پست‌های متعددی وجود دارد که پیشنهاد می ‌کند عسل را در بشقاب قرار دهید و لایه نازکی از آب را روی آن بچرخانید. این پست ها ادعا می کنند که عسل واقعی یک حافظه ژنتیکی شش ضلعی دارد و به طور طبیعی به الگوی لانه زنبوری تبدیل می شود. اما واقعیت این است که چیزی به نام حافظه ژنتیکی وجود ندارد. 

بر اساس آنچه گفته شد، چگونه می توانید عسل  واقعی را تشخیص بدهید؟ 

هیچ آزمایش ساده، قابل اعتماد و خانگی برای تشخیص تقلبی بودن عسل وجود ندارد و مجموعه ای از تست های پیچیده آزمایشگاهی مورد نیاز است. 

تنها راه مطمئن برای اطمینان از واقعی بودن عسل، خرید مستقیم آن از یک زنبوردار محلی است. 

توجه داشته باشید که 74 درصد از عسل های تقلبی که وارد اتحادیه اروپا می شود از چین می آید. ترکیه نیز کانون عسل تقلبی است و 93 درصد از نمونه های ترکیه ای با شربت های قندی ساخته می شوند. 

برای اطمینان از دریافت عسل واقعی، ارزش آن را دارد که قیمت چیزی که می ‌خرید را نیز در نظر بگیرید.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید