علم و دانش

آیا دوش آب سرد برای شما مفید است؟ 

شاید افرادی را دیده باشید که داخل آب های سرد یا حمام یخ می پرند و ادعا می کنند این غوطه وری برای سلامت قلب، ریکاوری عضلات، استرس و موارد دیگر مفید است. غوطه وری در آب سرد، نوعی سرما درمانی شناخته می شود که می تواند برای اهداف پزشکی و به روش های مختلف استفاده شود. 

تاریخچه طولانی غوطه ور شدن افراد در آب سرد برای فواید سلامتی به یونان باستان باز می گردد. در دوران مدرن، برخی از مردم این سوال را طرح می کنند که آیا دوش آب سرد، شکل قابل دسترس تر این روند باستانی، می تواند این کار را انجام دهد.

دکتر کوری سایمون، دانشیار جراحی ارتوپدی در دانشگاه دوک گفت: حداقل 100 مطالعه در این باره وجود دارد که برخی از آنها ده ها سال قدمت دارند و اکثر آنها نیز دارای تعداد کم شرکت کننده هستند که معمولا بزرگسالان جوان سالم هستند. 

سلامت روان و قلب

سایمون فکر می ‌کند بیشتر فواید دوش آب سرد ناشی از فرآیند روان‌ شناختی سازگاری و غلبه بر یک عامل استرس ‌زا – آب سرد – است.

طبق گزارش اکتبر، شرکت کنندگانی که با دمای آب حدود 50 درجه فارنهایت تا 57.2 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد تا 14 درجه سانتیگراد) – روزانه تا یک دقیقه به مدت دو هفته دوش گرفتند – سطوح استرس کمتری را گزارش کردند. این مزایا زمانی قوی ‌تر بود که شرکت‌ کنندگان پس از انجام چند دور تکنیک تنفسی، شامل تنفس عمیق، بازدم و حبس نفس، دوش گرفتند.

سایمون خود یک یا دو بار در هفته دوش آب سرد می گیرد، که به او کمک کرده تا به طور کلی حضور ذهنی بیشتری داشته باشد، زیرا این تمرین او را مجبور به پردازش رنج می کند.

به گفته متخصصان، در طول سرما درمانی (غوطه وری)، شوک دما می ‌تواند برای مدت کوتاهی بر سیستم قلبی عروقی، افزایش فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس فشار وارد کند. اما این بیش فعالی می تواند منجر به بهبود جریان خون شود زیرا بدن برای بازگشت به حالت طبیعی خود و گرم شدن نیاز به کار دارد. دوش آب سرد می تواند تا حدودی چنین اثری داشته باشد. 

به گفته متخصصان، افرادی که مشکلات قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، مشکلات حواس – مانند بیماری رینود یا نوروپاتی – یا دیابت دارند، نباید بدون مشورت با پزشک دوش آب سرد را امتحان کنند. همین امر در مورد کسانی که باردار هستند، اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا تحت تاثیر الکل یا مواد مخدر هستند، صدق می کند.

روش صحیح گرفتن دوش آب سرد

به گفته کارشناسان، اگر می‌خواهید با موافقت پزشک تان دوش آب سرد بگیرید، ابتدا از زمان 15 تا 30 ثانیه برای قرار گرفتن در معرض سرما شروع کنید. پس از آن هرچند هفته یک بار زمان را 15 ثانیه یا بیشتر اضافه کنید. 

همانطور که سطح تحمل خود را افزایش می دهید، تنفس جعبه ای می تواند به شما کمک کند در حمام احساس آرامش کنید. او افزود، در مقابل نگه داشتن نفس خود برای مدت طولانی مقاومت کنید. تنفس جعبه ای شامل دم برای چهار شمارش، نگه داشتن برای چهار شمارش، بازدم برای چهار شمارش و نگه داشتن برای چهار شمارش است.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید