مقالاتمقالات اجتماعی

آیا خدمات بهداشتی در کانادا واقعا رایگان است؟ 

یادداشت هفته – به قلم: شاکه آیوازیان- مطالعه جدید موسسه فریزر نشان می ‌دهد که خانواده‌های کانادایی با فشار مالی فزاینده ‌ای روبرو هستند، چرا که هزینه‌ های بهداشت و درمان با سرعتی بسیار بیشتر از درآمدها افزایش می ‌یابد. 

شاید سوال کنید: مگر خدمات بهداشتی در کانادا رایگان نیست؟ واقعیت این است که علیرغم تصور عمومی، بخش قابل توجهی از درآمد کانادایی ها از طریق مالیات ها به سیستم بهداشت و درمان تزریق می شود، آن هم بدون اینکه شخص از این موضوع کاملا آگاه باشد. 

سرعت رشد هزینه‌های بهداشتی در برابر رشد درآمد

طبق گزارش فریزر، یک خانواده متوسط کانادایی در سال 2024 (نسبت به سال 1997) حدود 240 درصد بیشتر برای خدمات درمانی پرداخت خواهد کرد، در حالی که درآمد آن تنها 141.1 درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که هزینه ‌ بهداشت و درمان 1.7 برابر سریع ‌تر از درآمد خانوارها افزایش یافته، که فشار مالی قابل توجهی بر خانواده‌ها در سراسر کشور وارد می ‌کند.

مقایسه هزینه‌ های بهداشتی در کانادا و آمریکا

این مطالعه به بررسی شش نوع خانواده معمولی در کانادا پرداخته و نشان می دهد هزینه‌ های تخمینی بهداشت و درمان برای این خانواده‌ ها در سال 2024 ، بسته به ترکیب خانواده، بین 4,908 دلار تا 17,713 دلار متفاوت است. برای مثال، یک خانواده چهار نفره با درآمد متوسط خانوار 175,266 دلار، در سال جاری حدود 17,713 دلار برای بیمه بهداشت و درمان عمومی پرداخت خواهد کرد. یک والد تنها با دو فرزند نیز با هزینه قابل توجهی به مبلغ 4,908 دلار مواجه خواهد شد.

برای درک بهتر موضوع، هزینه‌ های بهداشت و درمان در کانادا با آمریکا مقایسه شده است. طبق نظرسنجی سازمان پژوهشی سیاست بهداشتی KFF در آمریکا، هزینه سالانه بیمه درمانی برای یک خانواده آمریکایی در سال 2024 به طور متوسط 23,968 دلار آمریکا بوده است. اگرچه این مبلغ بالاتر از هزینه‌ های کانادایی به نظر می ‌رسد، اما مقایسه‌ ها سوالاتی را در مورد کیفیت مراقبت و دسترسی به خدمات در هر دو کشور ایجاد می ‌کند.

تاثیر اقتصادی افزایش هزینه‌ ها

افزایش سریع هزینه ‌های بهداشت و درمان در خلأ رخ نمی ‌دهد. بر اساس گزارش موسسه فریزر، هزینه‌ های بهداشت و درمان 2.2 برابر سریع ‌تر از هزینه ‌های مواد غذایی و 1.6 برابر سریع‌ تر از هزینه‌ های مسکن در دهه‌ های اخیر افزایش یافته است. در حالی که هزینه‌ های مسکن 150.5 درصد و مواد غذایی 111.1 درصد افزایش یافته، هزینه‌ های بهداشت و درمان در همان دوره 239.6 درصد افزایش داشته است. این باعث می ‌شود درآمد خانواده‌ های کانادایی برای نیازهای اساسی دیگر کاهش یابد، که فشار مالی بیشتری را بر ایشان وارد می ‌کند.

زمان انتظار طولانی و ناکارآمدی‌ سیستم

علاوه بر فشار مالی، کانادایی‌ ها با زمان‌ های انتظار طولانی تری مواجه هستند. در سال 2023، میانگین زمان انتظار برای خدمات بهداشتی به 27.7 هفته رسید که طولانی ‌ترین زمان ثبت شده بود. در برخی موارد، به بیماران گفته شده که ممکن است تا سه سال برای ملاقات با یک متخصص منتظر بمانند، که ناکارآمدی بحرانی در سیستم بهداشتی کانادا را نشان می ‌دهد.

علیرغم اینکه کانادا بیشتر از هر کشور دیگری با دسترسی عمومی به سیستم بهداشت و درمان، هزینه می ‌کند، اما در زمینه‌ های کلیدی عملکرد ضعیفی دارد. در سال 2023، کانادا در دسترسی به پزشکان رتبه 28، در تعداد تخت‌ های بیمارستانی رتبه 23 و در دسترسی به دستگاه‌ های MRI رتبه 25 را کسب کرد. این آمار نشان می ‌دهد کانادایی ‌ها بیشترین مبلغ را برای بهداشت و درمان می پردازند، اما خدمات کمتری دریافت می‌ کنند.

مطالعه موسسه فریزر سوالات مهمی را در مورد سیستم بهداشتی کانادا مطرح می‌ کند. با افزایش سریع تر هزینه‌ بهداشت و درمان از درآمد، بسیاری از کانادایی ‌ها در تامین نیازهای بهداشتی خود با مشکل مواجه هستند. با توجه به زمان‌ های انتظار طولانی و دسترسی محدود به خدمات بهداشتی، واضح است که سیستم فعلی نیازهای بسیاری از کانادایی ‌ها را برآورده نمی‌ کند. برای تضمین یک سیستم بهداشتی عادلانه ‌تر و کارآمدتر، ممکن است کانادا نیاز به در نظر گرفتن اصلاحاتی مشابه با سایر کشورهای توسعه‌ یافته داشته باشد.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید