علم و دانش

آیا حمام یخ سلامتی را بهبود می بخشد؟ 

شاید شما هم اخیرا در  TikTok  یا Instagram  با روند رو به رشد غوطه‌ وری در آب یخ مواجه شده ‌اید. افراد مشهور و مربیان تناسب اندام خود را در وان های پر از آب یخ و تکه های یخ شناور غوطه ور می کنند و می گویند این کار مزایای سلامتی مختلفی از جمله افزایش طول عمر دارد. 

گروفسور یووال هالپرن، متخصص فیزیولوژی، اخیرا مقاله مطالعاتی را در مجله انجمن پزشکی اسرائیل منتشر کرده و به شفاف سازی این پدیده پرداخته است. 

حمام آب سرد ریشه های تاریخی عمیقی دارد. در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، بقراط ارتباط بین غوطه ور شدن در آب در دماهای مختلف و سلامت جسم و روان را تشخیص داد. عمل غوطه وری در آب سرد همچنین ریشه در سنت های اروپای شرقی دارد و با آیین های مذهبی مسیحی ادغام شده است. در سال های اخیر، این تمرین محبوبیت پیدا کرده است، به طوری که افراد و گروه های سازمان یافته آن را با مدیتیشن، تمرینات تنفسی و شنا ترکیب می کنند. 

به گفته پروفسور هالپرن و دکتر شاهار، اعتقاد به فواید جسمی و روحی قرار گرفتن در معرض سرما برای هزاران سال وجود داشته است. مطالعات انجام شده روی شناگران آب سرد، بهبودهایی در تحمل سرما، انعطاف پذیری ذهنی، مقاومت در برابر استرس، فعالیت آنتی اکسیدانی، فشار خون، پروفایل لیپیدی، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت قلب و عروق را نشان داده است. با این حال، مشخص نیست که آیا این مزایا مستقیما به آب سرد مربوط می شود یا به طور کلی سبک زندگی سالم ورزشکاران.

به طور معمول، حمام یخ شامل غوطه ور شدن به مدت چند دقیقه در یک وان پر از آب سرد و تکه های یخ است که دمای آن معمولا بین 0 تا 15 درجه سانتیگراد است. 

با این حال، غوطه وری در حمام یخ بدون خطر نیست. این می تواند واکنش های آلرژیک ناشی از سرما، از جمله بثورات، خارش، تورم، و تنگی نفس و همچنین سرمازدگی و مشکلات عصبی را ایجاد کند. غوطه وری سرد همچنین می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به آریتمی های خطرناکی مانند فیبریلاسیون دهلیزی یا تاکی کاردی بطنی شود. این خطرات حتی در افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند نیز ممکن است رخ دهد.

کارشناسان نتیجه می‌ گیرند که غوطه ‌وری در حمام یخ باعث ایجاد واکنش استرس در بدن می‌ شود که ممکن است فوایدی داشته باشد، اما خطرات قابل ‌توجهی نیز به همراه دارد. آنها تاکید می کنند که درک فیزیولوژیکی و پزشکی از غوطه وری در حمام یخ هنوز محدود است. کسانی که علاقه مند به آزمایش غوطه وری سرد هستند باید کاملا از خطرات مرتبط با آن آگاه باشند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید