علم و دانش

آیا جایگزین سالم تری برای شکر وجود دارد؟ 

جایگزین‌ های شکر مانند اریتریتول و آسپارتام در بسیاری از کالاهای روزمره خانگی از جمله آدامس ‌ها، غذاهای کنسرو شده، ژله‌ ها، نوشابه ‌های رژیمی و محصولات لبنی، استفاده می ‌شوند، اما تاریخچه و جایگاهی بحث ‌برانگیز در تحقیقات داشته ‌اند. در ژوئیه 2023، سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که آسپارتام در صورت مصرف زیاد می‌ تواند به طور بالقوه باعث سرطان کبد و سایر مشکلات سلامتی شود.

سالم ترین جایگزین شکر

انواع مختلفی از جایگزین های قند وجود دارد: شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین معمولا در آزمایشگاه ساخته می شوند. الکل های قندی وجود دارد که به صورت مصنوعی برای شیرین کردن بدون افزودن کالری یا کربوهیدرات استفاده می شود. الکل های قند از نظر فنی شیرین کننده های مصنوعی نیستند. آنها همچنین می توانند در منابع غذایی کامل مانند میوه ها و سبزیجات یافت شوند. 

بنابراین کدام جایگزین شکر را باید انتخاب کنید؟ 

این می تواند به ترجیح سلیقه شخصی شما برگردد یا می توانید مرتبا جایگزین انتخابی خود را تغییر دهید.

همه آنها ساختارهای شیمیایی متفاوتی دارند، بنابراین همه آنها در بدن رفتار متفاوتی خواهند داشت. عوارض جانبی همیشه با مقدار دوز ظاهر می شود… بنابراین هر کسی که در مورد ایمنی آن نگران است می تواند گاهی اوقات از استویا و گاهی از سوکرالوز استفاده کند. 

آیا شکر بهتر از شیرین کننده های مصنوعی است؟

شکر به خودی خود برای شما بد نیست – در واقع، ما برای زندگی به گلوکز نیاز داریم که بدن ما با تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها تولید می کند. اما در حالی که قندهای طبیعی در برخی غذاها وجود دارد، قندهای اضافه شده در نوشابه ها، قهوه شیرین، آب نبات و دسرها می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نوشیدنی های قندی منبع اصلی قند افزوده در رژیم غذایی آمریکایی ها هستند. یک نوشابه حاوی تقریبا حداکثر مقدار شکر اضافه شده ای است که باید در یک روز مصرف شود. یک کوکاکولای اورجینال 12 اونسی حاوی 39 گرم شکر یا کمی بیشتر از 9 قاشق چایخوری است. یک قوطی 12 اونسی کوکای رژیمی حاوی صفر گرم قند اضافه شده  و حدود 200 میلی گرم آسپارتام است. 

آیا شیرین کننده های مصنوعی برای شما مضر هستند؟

تحقیقات محدودی در مورد اثرات طولانی مدت وجود دارد، اگرچه اعلامیه سازمان جهانی بهداشت در مورد آسپارتام بیش از هر زمان دیگری اثرات نامطلوب جایگزین های قند در مقادیر زیاد را نشان می دهد.

دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می ‌دهد که جایگزین‌ های شکر در بلندمدت برای اهداف کاهش وزن مفید نیستند.

آیا اریتریتول بی خطر است؟

اریتریتول یک الکل قندی بدون کالری است که بدن ما در سطوح پایین تولید می کند و در برخی از میوه ها و غذاهای تخمیر شده در مقادیر کم وجود دارد. در مقادیر بیشتر، اریتریتول در مواد غذایی و نوشیدنی های فرآوری شده و شیرین کننده Truvia یافت می شود.

یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که افرادی که دارای بالاترین سطح اریتریتول در خون خود هستند، دو برابر بیشتر در معرض سکته مغزی، لخته شدن خون یا مرگ، در مقایسه با افرادی که کمترین سطح را داشتند، بودند. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید