علم و دانش

آیا آسپرین می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟ برای برخی، بله! 

تحقیقات جدید نشان می دهد که با افزایش موارد سرطان روده بزرگ در افراد جوان تر، مصرف منظم آسپرین می تواند به کاهش این خطر در افراد دارای سبک زندگی ناسالم کمک کند.

اخیرا دو مطالعه مرتبط با سرطان در مجلات پزشکی JAMA Oncology و Lancet Public Health منتشر شد. در حالی که یکی روند نگران کننده ای را برای جمعیت جوان نشان می دهد، دیگری امیدها را برای پیشگیری از یکی از شایع ترین سرطان ها افزایش می دهد.

مطالعه JAMA که منتشر شده نشان می دهد که مصرف دو یا چند قرص استاندارد (325 میلی گرم) آسپرین در هفته با خطر کمتر سرطان روده بزرگ در افرادی که سبک زندگی کمتر سالمی دارند مرتبط است.

بیش از 100 هزار نفر – اعم از زن و مرد – در این تحقیق در ایالات متحده شرکت کردند که به مصرف الکل، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و عادات سیگار کشیدن افراد می پرداخت.

سرطان کولورکتال از روده بزرگ یا رکتوم – که بخشی از روده بزرگ هستند – شروع می شود و می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، این چهارمین شکل شایع سرطان در کانادا و دومین نوع کشنده است. متاسفانه موارد سرطان کولورکتال به ویژه در میان جمعیت جوان کشور افزایش یافته است.

بر اساس مطالعه Lancet که منتشر شده و به بررسی داده های ایالات متحده از ژانویه 2000 تا دسامبر 2019 پرداخت، این یکی از 17 سرطانی است که به نظر می رسد در بین نسل هزاره و نسل X بیشتر باشد.

مطالعه Lancet نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال در نسل هزاره و X  در مجموع (سنین 25 تا 49 سال)، افزایش یافته است.

کارشناسان می گویند رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می دهد، اما سابقه خانوادگی نیز یکی از عوامل موثر است.

انجمن سرطان کانادا تخمین می زند که امسال 25 هزار و 200  نفر مبتلا به سرطان کولورکتال تشخیص داده می شوند و 9400 نفر بر اثر آن خواهند مرد. 

سرطان کولورکتال معمولا با جراحی و شیمی درمانی درمان می شود. در موارد پیشرفته، درمان هدفمند شامل داروهایی برای هدف قرار دادن مولکول های خاص روی سلول های سرطانی یا داخل آنها نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید