علم و دانش

کودکان دارای اضافه وزن در بزرگسالی بیشتر در معرض خطر اسکیزوفرنی قرار می گیرند

طبق یک مطالعه جدید، کودکانی که اضافه وزن دارند در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی هستند. اما به گفته دانشمندان، به نظر می رسد بزرگسالانی که اضافه وزن دارند کمتر در معرض خطر اسکیزوفرنی و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) هستند.

این گزارش که توسط انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) منتشر شد، ارتباط بین شاخص توده بدنی دوران کودکی (BMI) و چندین بیماری از جمله اسکیزوفرنی، OCD، افسردگی، اضطراب و آلزایمر را بررسی کرد.

نویسندگان مقاله پژوهشی نوشتند: مطالعه ما شواهد قانع‌ کننده ‌ای برای اثبات تاثیر مستقیم و پایدار BMI دوران کودکی بر خطر ابتلا به اسکیزوفرنی در مراحل بعدی زندگی، مستقل از BMI بزرگسالی و عوامل سبک زندگی ارائه می ‌کند. این یافته‌ ها همچنین بر اهمیت حیاتی مداخلات اولیه برای کاهش پیامدهای سلامت روان درازمدت چاقی کودکان تاکید می ‌کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تقریبا از هر پنج کودک و نوجوان در ایالات متحده یک نفر چاق است و خانواده های اسپانیایی تبار، سیاه پوست و کم درآمد به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می گیرند.

نویسندگان نوشتند که نمی‌ دانستند چرا به نظر می ‌رسد شاخص توده بدنی دوران کودکی با اسکیزوفرنی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است، و همچنین نمی‌ دانستند که چرا عکس آن بعدا صادق است، اما پیشنهاد کردند که اضافه وزن ممکن است ساختار مغزهای جوان را در مراحل حیاتی رشد تغییر دهد.

شواهد آنها نشان داد که رابطه بین اسکیزوفرنی و چاقی دوران کودکی علت و معلولی است. به عبارت دیگر، به نظر می ‌رسد که اسکیزوفرنی ناشی از چاقی دوران کودکی است، نه اینکه احتمالا پس از آن اتفاق بیفتد.

این روند بدون توجه به چاقی بزرگسالی و سایر عوامل سبک زندگی که می تواند بر نتایج تاثیر بگذارد، ثابت بود.

نویسندگان نوشتند: مطالعه ما شواهد قوی برای سیاست‌گذاران و متخصصان مراقبت های بهداشتی فراهم می کند تا مداخلات هدفمندی را با هدف کاهش چاقی کودکان و کاهش پیامدهای بلندمدت آن برای سلامت روان توسعه دهند.

آنها هیچ ارتباطی بین چاقی دوران کودکی و سایر شرایط روانپزشکی مورد بررسی از جمله آلزایمر، اضطراب و افسردگی، پیدا نکردند.

برای رسیدن به این نتایج، تیم – به رهبری دانشمند پی شیائو – داده‌ های کنسرسیوم ژنومیکس روانپزشکی و مطالعه FinnGen را جمع‌ آوری کردند، که به گفته نویسندگان به آنها کمک کرد استحکام مطالعه خود را افزایش دهند. با این حال، محدودیت هایی نیز وجود داشت. از جمله اینکه همه افراد شرکت ‌کننده در این مطالعه از نژاد اروپایی بودند، بنابراین این یافته‌ ها لزوما در مورد سایر گروه‌ های قومی صدق نمی‌ کنند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید