مقالاتمقالات پزشکی

مصرف ایبوپروفن و عوارض وحشتناک ناشی از آن! 

جاکلین گمک ۳۱ ساله تصمیم گرفت برای رفع کمردرد خود ایبوپروفن مصرف کند. اما چند روز بعد، چشمش شروع به خاریدن کرد. روز بعد با تاول‌های خونی در دهانش از خواب بیدار شد و به بیمارستان رفت. هر روز وضعیتش وخیم‌تر می شد، همه چهره‌اش تاول زده و دیدش بد شده بود. دلیل مشکل او بیماری نادر استیون-جانسون بود که به خاطر این بیماری بدنش به ایبوپروفن واکنش نشان داده بود. بیماری سندرم استیون-جانسون ناشی از واکنش بیش از حد بدن به داروها، به خصوص داروهای ضدصرع، آنتی‌بیوتیک و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است. در این بیماری بدن به پوست خود حمله کرده و آن را مورد تهاجم قرار می‌دهد که منجر به ایجاد تاول‌های دردناک و شکافتگی پوست می‌شود. اگر بدون درمان باقی بماند، این بیماری می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

جاکلین می گوید که پزشکان به او گفته‌اند زنده ماندنش معجزه‌آمیز بوده است. خانواده‌اش برای چند روز اجازه ندادند تا خودش را در آینه ببیند. این بیماری باعث ایجاد جوش در بدن و آسیب شدید به چشمانش شد. او تحت درمان فوری چشم‌پزشکی قرار گرفت تا بینایی خود را حفظ کند و باید این درمان را تا پایان عمر ادامه دهد. او از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۲۴ عمل جراحی شامل پیوند قرنیه، غشای آمنیوتیک و سلول‌های بنیادی داشته است. اکنون دید ۴۰ درصدی دارد و برای کنترل چشمانش هر دو هفته یک بار معاینه می‌شود. جاکلین ادامه داد که وضعیت چشمانش به طور مداوم پیگیری می شود تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود. او در طول این مدت مجبور به استفاده از لنز مصنوعی برای بهبود بینایی خود بوده است.  با وجود تمام تلاش های پزشکان، جاکلین همچنان دچار محدودیت شدید در بینایی خود است و فقط قادر به تشخیص اشیای نزدیک است. او می گوید که سخت ترین چالش این است که هرگز نمی تواند بینایی قبلی را باز پیدا کند.

 

 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید