علم و دانش

سگ‌های باهوش می ‌توانند کلمات را برای دو سال به خاطر بسپارند

سگ شما احتمالا می تواند دستور <بشین> یا <دست بده> را پس از آموزش و دریافت مقدار زیادی خوراکی تشویقی یاد بگیرد و انجام بدهد، اما برخی از سگ های بااستعداد و باهوش در سطح دیگری از یادگیری قرار دارند. 

یک مطالعه جدید که در مجله Biology Letters منتشر شده، نشان می دهد این سگ های بااستعداد منحصر به فرد می توانند نام اسباب بازی ها را حتی پس از دو سال وقفه با سطح موفقیت شگفت انگیزی به خاطر بیاورند.

شانی درور، محقق ارشد، به نیوزویک گفت: می دانیم که زبان به خودی خود بر انواع مهارت های شناختی مختلف متکی است. اگر نتوانیم آموخته هایمان را به خاطر بسپاریم، نمی توانیم زبان های جدید یا حتی یک زبان را یاد بگیریم. اکنون، این مطالعه به ما می ‌گوید در حالی که سگ‌ ها به وضوح قادر به استفاده از زبان نیستند، اما از توانایی به خاطر سپردن برخوردار هستند. 

این مطالعه در سال 2020 آغاز شد، زمانی که محققان صاحبان 6 سگ شکاری در چند کشور مختلف از برزیل، مجارستان، هلند، نروژ، اسپانیا و آمریکا، را به چالش کشیدند تا نام 12 اسباب بازی جدید را در عرض یک هفته به حیوانات خانگی خود آموزش دهند. 

درور می گوید: هر فرد با سگاش به زبان متفاوتی صحبت می‌ کرد. بنابراین مهم بود که مطمئن شویم هیچ یک از اسباب‌ بازی‌ های مورد استفاده در این مطالعه نامی شبیه به آن‌ هایی که قبلا در مجموعه اسباب بازی های سگ‌ ها وجود داشت، نداشته باشند. با توجه به اینکه بعضی از سگ ها بیش از 200 اسباب بازی داشتند، یافتن اسباب بازی یا یک نام کاملا متفاوت واقعا چالش برانگیز بود. 

به طور قابل توجهی، سگ ها موفق شدند بین 11 تا 12 نام جدید یاد بگیرند و همه اینها در حالی بود که آزمایشات به صورت زنده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. 

پس از آزمایش اولیه، اسباب بازی ها دور از دسترس سگ ها قرار گرفتند. دو سال بعد، درور و تیمش آزمایش را دوباره تکرار کردند تا ببینند آیا سگ ها هنوز نام اسباب بازی ها را به خاطر دارند یا خیر.

علیرغم فاصله طولانی، چهار سگ از پنج سگ – متاسفانه یک سگ در این مدت فوت کرده بود – نام 60 تا 75 درصد از اسباب ‌بازی ‌ها را به خاطر داشتند. 

کلودیا فوگازا، رئیس گروه تحقیقاتی، گفت: می دانیم که سگ ها می توانند رویدادها را حداقل برای 24 ساعت و بوها را تا یک سال به خاطر بسپارند، اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد برخی از سگ های بااستعداد می توانند کلمات را حداقل برای دو سال به خاطر بسپارند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید