اخباراخبار کانادا

سازمان ملل: کانادایی های دارای معلولیت ذهنی مورد استثمار قرار می گیرند

کانادا اخیراً توسط تومویا اوبوکاتا، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در مورد اشکال معاصر برده داری مورد انتقاد قرار گرفت. اما انتقادات گزارشگر ویژه به این موضوع محدود نبود و شرایط کاری افراد کم توان ذهنی در کانادا نیز مورد توجه قرار گرفت. 

اوبوکاتا به برنامه های کاری افراد دارای معلولیت ذهنی اشاره کرد و گفت این برنامه ها که برای عموم مردم نسبتا ناشناخته هستند، برای جداسازی و استثمار طولانی مدت کم توانان ذهنی در سراسر آمریکای شمالی است. این افراد همچین اغلب بدون دریافت حداقل دستمزد و تنها با دریافت چند دلار در روز، کار می کنند. بنابراین مشخص است که قوانین و استانداردهای مختلف استخدام، از جمله حداقل دستمزد در مورد آنها اعمال نمی شود. 

از نظر تاریخی، هدف اولیه این برنامه ها، ارائه یک محیط حمایتی برای آموزش افراد بیکار بود. استدلال این بود که این افراد با انجام کارهای تکراری در یک محیط غیر رقابتی و امن، می توانند مهارت های کاری خود را توسعه دهند و در نهایت وارد بازار کار معمولی شوند. با این حال، آموزش در حین کار که به صورت موقت شروع می شود، در مورد کم توانان جسمی و ذهنی اغلب دائمی می شود و پرسش های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ایجاد می کند. 

طبق گزارش تحقیقاتی سال 2022، همه استان های مورد مطالعه در کانادا (انتاریو، بریتیش کلمبیا، نووا اسکوشیا، کبک و حوزه شمال غرب) برنامه های کاری مشابهی داشتند که در آن افراد کم توان بدون دریافت دستمزد عادلانه کار می کردند. 

تعداد فزاینده ‌ای از سازمان‌ ها در کانادا (از جمله Inclusion Canada و  People First of Canada، دو سازمان بزرگ که نماینده افراد کم ‌توان ذهنی در کشور هستند) مشارکت افراد دارای معلولیت ذهنی در برنامه‌های کاری را نوعی استثمار توصیف می کنند. 

سازمان های مختلف حقوق بشری می گویند کانادا تعهدات بین المللی خود را نقض کرده، زیرا کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، صریحا بهره کشی از افراد دارای معلولیت را ممنوع کرده و در عوض حق اشتغال و کار بطور مساوی با سایر کارگران را ترویج می کند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید