مقالاتمقالات اجتماعی

روش های جدید کلاهبرداری برای داشتن دندان‌های زیبا در شبکه‌های اجتماعی

اگر دندان‌های شما لکه‌دار یا شکسته است، ممکن است به فکر استفاده از ونیرها باشید. این پوشش‌های سفارشی می‌توانند به شما کمک کنند تا لبخندی زیبا داشته باشید، بدون اینکه نیاز به درمان‌های پیچیده دندان‌پزشکی داشته باشید.

با این حال، دندانپزشکان هشدار می‌دهند که این روش‌های زیبایی پرهزینه با یک مشکل جدی روبرو هستند: وجود ارائه‌دهندگان غیرمجاز که بدون آموزش و نظارت مناسب، ونیرهای ارزان‌قیمت عرضه می‌کنند. این “تکنسین‌های ونیر” معمولا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک خود را معرفی می‌کنند و وعده می‌دهند که ونیرهایی کامل را با هزینه‌ای کمتر از نصف قیمت معمول دندانپزشکان ارائه می دهند. همچنین، برخی از آن‌ها دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌هایی برای افرادی که به دنبال ورود به این حرفه هستند، تبلیغ می‌کنند.

متخصصان بهداشت در مورد یک موضوع گمراه‌کننده و غیرقانونی هشدار می‌دهند. آنها تاکید می‌کنند که تمامی کارهای دندانپزشکی، از جمله نصب ونیرها، باید تحت نظارت یک دندانپزشک معتبر در تمام ایالت‌ها انجام شود.

در روز پنجشنبه، مقامات اجرای قانون جورجیا، براندون دیلر را که خود را به عنوان “بهترین متخصص و مربی ونیر در آتلانتا” معرفی کرده و 158,000 دنبال‌کننده در اینستاگرام داشت، دستگیر کردند. دیلر بدون داشتن مجوز قانونی به دندانپزشکی مشغول بود و مدارک و آموزش‌هایی را ارائه می‌داد که هیچ اعتبار قانونی نداشتند. این موضوع طبق حکم دستگیری صادره از سوی دفتر دادستانی شهرستان فولتون تایید شده است.

ونیرها یا لمینت‌ها، پوشش‌های نازک و سفارشی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها طراحی شده‌اند. این پوشش‌ها به منظور پنهان کردن نواقص جزئی یا پر کردن فاصله‌های بین دندان‌ها استفاده می‌شوند. برخلاف روکش‌ها یا ایمپلنت‌های دندانی که عمقی تر هستند، لمینت‌ها معمولا به عنوان درمانی زیبایی شناخته می‌شوند و به طور کلی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

دندانپزشکان معمولا برای هر دندان لمینت هزینه‌ای بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. قیمت لمینت‌ها بسته به نوع ماده استفاده شده متفاوت است؛ به عنوان مثال، لمینت‌های پرسلن معمولا گران‌تر از مواد با کیفیت پایین‌تر هستند.

نصب ونیرها به معنای برداشتن مقداری از مینای طبیعی دندان و چسباندن یک پوشش جدید به آن است. به همین دلیل، انجمن دندانپزشکی آمریکا این فرآیند را غیرقابل بازگشت می‌داند. با این حال، ونیرها دائمی نیستند و معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و پس از آن نیاز به تعویض دارند.

در ماه‌های اخیر، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نسبت به خطرات ناشی از انجام روش‌های لمینت توسط افراد غیرمجاز هشدارهای بیشتری داده است. دکتر آدا کوپر، دندانپزشک مستقر در نیویورک و سخنگوی ADA، بیان کرده است که “کنترل کیفیت بدون حضور یک دندانپزشک دارای مجوز از بین می‌رود، زیرا ما سال‌ها آموزش و تمرین را پشت سر گذاشته‌ایم و قبل از شروع به کار باید مجوزهای لازم را از نهادهای نظارتی دریافت کنیم.”

دریافت ونیر دندان از افرادی که مجوز ندارند می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. استفاده از روش‌های نادرست در تهیه ونیر ممکن است به مشکلات زیر منجر شود:

درد شدید: ممکن است بیماران پس از انجام این کار دچار دردهای غیرقابل تحمل شوند.

آسیب به اعصاب: روش‌های نادرست می‌توانند به اعصاب دندان آسیب برسانند.

از دست دادن دندان: در موارد حاد، ممکن است منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.

قبل از اینکه مینا (لایه خارجی دندان) برداشته شود، بیماران نیاز به بیهوشی دارند. دکتر زک ترومن، متخصص ارتودنسی در لاس‌وگاس، هشدار می‌دهد که اگر بی‌حسی به درستی انجام نشود، ممکن است درد شدیدی ایجاد شود و آسیب به عمق دندان و اتاق پالپ—که حاوی رگ‌های خونی و اعصاب است—وارد شود.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد انجام کارهای روکش دندان بدون نظارت این است که مشتریان معمولا برای مشکلات دندانی موجود، مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان، غربالگری نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری در آینده گردد.

ترومن توضیح داد که اگر بر روی دندانی که حفره فعال دارد، لایه‌ای قرار دهید، در واقع فقط آن حفره را درون دندان محبوس کرده‌اید و این کار می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود.

روکش‌های دندانی تنها راه برای بهبود ظاهر دندان‌ها نیستند. کیت‌های سفیدکننده که در داروخانه‌ها موجود هستند، می‌توانند در از بین بردن لکه‌ها و تغییر رنگ‌های جزئی موثر باشند. همچنین، دندانپزشکان معمولا از مواد کامپوزیتی برای ترمیم دندان‌های شکسته یا ناهموار استفاده می‌کنند. با این حال، ترومن اشاره می‌کند که این پرکردگی‌ها ممکن است ترک بخورند و به اندازه روکش‌ها دوام نداشته باشند.

بسیاری از افرادی که به‌ طور غیرمجاز در زمینه دندان‌پزشکی فعالیت می‌کنند، خود را به عنوان “تکنسین‌های ونیر” در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند. برای شناسایی این افراد، به نشانه‌هایی مانند نداشتن مجوز معتبر، عدم ارائه اطلاعات تماس شفاف و نظرات منفی کاربران توجه کنید.

در اوایل امسال، مقامات اجرای قانون ایالت ایلینوی زنی را که کسب ‌و کاری به نام “متخصصان ونیر” داشت، به دلیل انتشار ویدیوهایی از خود در حال نصب بریس، ونیر و سایر محصولات دندانی بدون مجوز، دستگیر کردند. این زن پیش‌تر نیز در ایالت نوادا به اتهام مشابهی به انجام دندانپزشکی بدون مجوز بازداشت شده بود.

ترومن اعلام کرد که سازمان ADA (انجمن دندانپزشکی آمریکا) وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده است که اطلاعات مربوط به الزامات آموزشی و صدور مجوز برای دندانپزشکان در سراسر ایالات متحده را ارائه می‌دهد. همچنین، اکثر ایالت‌ها وب‌سایت‌هایی دارند که در آن‌ها می‌توانید اطلاعات مربوط به صدور مجوز و هر گونه اقدامات انضباطی گذشته برای دندانپزشکان و سایر حرفه‌های بهداشتی را جستجو و تایید کنید.

کوپر افزود: «مهم است که درک کنیم دندانپزشکی یک حرفه بهداشتی است که تحت نظارت قرار دارد و برای آن نیاز به تحصیلات رسمی و مجوز وجود دارد.»

علاوه بر این، اداره سلامت و علوم خبرگزاری آسوشیتدپرس با حمایت گروه رسانه‌ای علمی و آموزشی موسسه پزشکی هاوارد هیوز فعالیت می‌کند و این خبرگزاری به تنهایی مسئول محتوای ارائه شده است.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید