اخباراخبار کانادا

دهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوروش

 

مجتبی عاشوری

جشنواره فیلم‌های ایرانی کوروش که به دهمین دوره‌اش رسیده است، از سال 2015 در حال برگزاری است. این جشنوراه به محفلی آشنا و حرفه‌ای برای سینمادوستان در کانادا تبدیل شده تا هر ساله در یک گردهمایی سینمایی، با بهترین و جدیدترین فیلم‌‌های ایرانی ساخته شده در داخل و خارج از ایران، آشنا شوند.

در دهمین سال برگزاری جشنواره بین‌المللی کوروش، سعی شده تا در کنار نمایش مهم‌ترین تولیدات اخیر سینمای ایران، آثار شاخصی از گذشته و همچنین سینمای مستند و فیلم‌های کوتاه نیز مورد بررسی قرار بگیرند. ملاک انتخاب فیلم‌ها مستقل‌بودن آن‌ها به لحاظ شرایط تولیدی بوده است.

شاهد (ساخته‌ی نادر ساعی‌ور با فیلمنامه‌ای از جعفر پناهی، رکسانا (ساخته‌ی پرویز شهبازی)، کاناپه (ساخته‌ی کیانوش عیاری) و ده‌ها فیلم شاخص دیگر با تنوع ژانری گسترده از کمدی تا درام اجتماعی و سیاسی، از تولیدات رسمی داخل ایران تا آثار سینمایی زیرزمینی و حتی فیلم‌های ایرانی که خارج از ایران ساخته شده‌اند؛ در این دوره از جشنواره حضور دارند. آثاری برگزیده از جشنواره‌های مهم جهانی همچون کن، برلین، ساندنس و… . و همچنین مستندهای جذابی از محمد حقیقت و نادر طریقت نیز نمایش داده می‌شود.

 

محمد حقیقت که امسال از مهمانان ویژه‌ی جشنواره محسوب می‌شود با مستند «ممنون، آقای لانگلوآ» که نامه‌ای عاشقانه به سینماست در این فستیوال حضور دارد و در کنار آن  معرفی از کتاب جدید ایشان که ناگفته‌هایی درباره‌ی سینمای ایران می‌باشد را شاهد هستیم. محمد حقیقت نقشی تاثیرگذار و انکارنشدنی در شناساندن سینمای ایران به جهان داشته است و از سال 1983 تا 2000 حدود 190 فیلم ایرانی را در فستیوال فیلم‌های ایرانی که توسط خودش در پاریس پایه‌گذاری شده بود، به نمایش گذاشت. وی از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۵ نیز با بخش رسمی جشنواره کن به عنوان هیئت انتخاب برای فیلم‌های ایرانی همکاری داشت. حقیقت در پاریس با نشریات مهمی از جمله پوزیتیف، کایه دو سینما و لو موند همکاری کرده است و کتاب «تاریخ سینمای ایران ۱۹۰۰۱۹۹۹» را به زبان فرانسه در همین دوران نوشته، که توسط انتشارات مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید. این اولین کتابی است که در مورد صد سال سینمای ایران به یک زبان خارجی نوشته شده است. 

 

حامد بهداد دیگر مهمان ویژه‌ی امسال فستیوال فیلم کوروش است. او که بازیگری توانا و فوق‌العاده است و با کارگردانان بزرگی چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، حمید نعمت‌الله، ناصر تقوایی، رضا میرکریمی همکاری داشته است، امسال برای بزرگداشت داریوش مهرجویی حضور دارد. او برای بازی در فیلم جرم (۱۳۸۹) به کارگردانی مسعود کیمیایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. از آخرین جوایز او می‌توان جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای در سال ۲۰۱۹ برای بازی در فیلم قصر شیرین را نام برد. اخیرا نیز فیلم پیرپسر ساخته‌ی اکتای براهنی با بازی او و لیلا حاتمی توانست جایزه بزرگ فستیوال روتردام را از آن خود کند.

در کنار نمایش‌ فیلم‌های داستانی، کوتاه و بلند جدید سینمای ایران، جشنواره نگاهی به آثار شاخص گذشته نیز دارد. فیلم «بن بست» پرویز صیاد که فیلمی کمتر دیده شده و جذاب است در این دوره به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین بزرگداشتی برای داریوش مهرجویی بزرگ در سالروز قتل ایشان برگزار خواهد شد. و اشخاصی همچون محمدمهدی دادگو( تهیه‌کننده‌ی فیلم)، حامد بهداد، محمد حقیقت، و حسین معززی نیا و خانم دکتر خاطره شیبانی پیرامون این فیلمساز بزرگ در پنلی گفتگو خواهند داشت. در این بزرگداشت نسخه‌ ترمیم شده‌ی فیلم فوق‌العاده‌ی بانو از ساخته‌های مرحوم مهرجویی با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزت‌الله انتظامی نمایش داده خواهد شد.

این جشنواره فرصتی کم‌نظیر برای علاقه‌مندان به سینمای ایران و تماشای آثاری است که شاید در جای دیگری نتوانیم شاهد آن‌ها باشیم. فیلمهای که بعضا در ایران هم مجال اکران نمی‌یابند.

جشنواره فیلم‌های ایرانی کورش از تاریخ 12 تا 14 اکتبر در سالن Innis Town Hallدانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد و میزبان مخاطبان فرهیخته‌ی خود خواهد بود.

کسانی که قصد شرکت و تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره را دارند می‌توانند با مراجعه به وبسایت www.cift.ca  اقدام به رزرو و تهیه بلیت فرموده و در این گردهمایی ویژه حضور داشته باشند.

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید