علم و دانش

دانشمندان علت پنهان یبوست را فاش کردند

دانشمندان کشف کرده اند که یک میکروارگانیسم ممکن است باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود. این یافته به طور بالقوه راه را برای درمان های بهتر برای یبوست هموار می کند.

محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai دریافتند که شرکت کنندگانی که دارای رشد بیش از حد متانوژن روده (IMO) – میکروارگانیسم تولیدکننده متان – هستند، بیشتر احتمال دارد به یبوست دچار شوند. خبر خوب اینکه این افراد می توانند از یک برنامه درمانی شخصی برای برطرف کردن علت اصلی یبوست بهره مند شوند. 

دکتر علی رضایی، از  Cedars-Sinai و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: هدف مطالعه حرکت به سمت توسعه درمان ‌های خاص و درمان شخصی برای زیر گروهی از افرادی است که یبوست را به دلیل  IMO  تجربه می‌کنند. 

بر اساس این مطالعه، یبوست در ایالات متحده بسیار شایع است و حدود 16 درصد از بزرگسالان و سه نفر از هر 10 فرد بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن از جمله شامل نفخ، درد شکم و مشکل در اجابت مزاج است. بسیاری از چیزها می توانند باعث یبوست شوند، از جمله کمبود فیبر در رژیم غذایی، سبک زندگی کم تحرک، عوارض جانبی داروها، اختلال خواب یا استرس.

همانطور که این مطالعه نشان می دهد، عدم تعادل میکروارگانیسم ها در روده نیز می تواند منجر به علائمی مانند یبوست شود. میکروبیوم روده مجموعه ای از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها و مخمرها است که در سیستم گوارشی زندگی می کنند و به هضم غذا و جذب مواد مغذی به بدن کمک می کنند.

اعتقاد بر این است که یک میکروبیوم سالم روده با تنوع میکروارگانیسم ها مشخص می شود. اما اگر یک سویه غالب شود، این عدم تعادل می تواند منجر به اختلال در گوارش و علائمی مانند یبوست یا اسهال شود.

یبوست معمولا با ملین‌ ها درمان می ‌شود، اما مصرف ملین‌ ها ممکن است بدون درمان علت اصلی مشکلات گوارشی، دستگاه گوارش را دوباره به حرکت درآورد.

در برخی موارد، ملین ‌ها ممکن است بر علائم هم‌‌زمان، مانند اسهال و نفخ، تاثیر نگذارند یا حتی آن‌ ها را بدتر کنند. اما با این کشف، ممکن است در آینده گزینه‌ های درمانی برای کسانی که یبوست‌شان به رشد بیش از حد آرکی‌ها در میکروبیوم روده مرتبط است، وجود داشته باشد.

دکتر رضایی گفت: مطالعه ما نشان داد که بیماران مبتلا به IMO بیشتر در معرض یبوست، به ویژه یبوست شدید هستند. با این حال، بیماران چندین علامت دیگر مرتبط از جمله نفخ، اسهال، درد شکم و نفخ را نیز گزارش کردند.

به طور خاص، نتایج بررسی سیستماتیک نشان داد که بیماران IMO احتمالا نفخ (78 درصد)، یبوست (51 درصد)، درد شکم (65 درصد) و نفخ (56 درصد) را تجربه می ‌کنند.

برخی از افراد مبتلا به IMO علائم دیگری مانند اسهال و حالت تهوع را تجربه کردند، اما این علائم کمتر بود.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید