علم و دانش

تا سال 2100، آب آشامیدنی 75 میلیون نفر بیش از حد گرم می‌شود 

دسترسی به آب های زیرزمینی برای حیات روی زمین بسیار مهم است، اما افزایش دما می تواند آن را برای 75 میلیون نفر در 76 سال آینده غیرقابل آشامیدن کند.

محققان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)  پیش ‌بینی ‌های خود را بر اساس دو سناریو اقلیمی SSP 2-4.5 و SSP 5-8.5 ارائه کردند که نشان‌ دهنده تاثیرات مختلف اجتماعی-اقتصادی و غلظت گازهای گلخانه‌ای است. این مطالعه نشان می دهد که تا سال 2100 دمای آب های زیرزمینی در یک سناریو 3.8 درجه فارنهایت و در سناریوی دیگر 6.3 درجه فارنهایت افزایش می یابد.

دکتر سوزان بنز، نویسنده این مطالعه، از موسسه KIT، گفت: نتایج نشان می ‌دهد که محافظت از آب‌  های زیرزمینی و یافتن راه‌ حل‌ های پایدار برای مقابله با تاثیر منفی تغییرات آب و هوایی بر آب ‌های زیرزمینی چقدر مهم است.  بنز گفت: بسته به این سناریو، تا سال 2100 ممکن است چند صد میلیون نفر تحت تاثیر قرار گیرند. در حال حاضر حدود 30 میلیون نفر در مناطقی زندگی می کنند که آب های زیرزمینی آن گرم‌تر از حداکثر دمای توصیه شده هستند و ممکن است نوشیدن آب در آنجا بدون تصفیه بی خطر نباشد. آب های زیرزمینی گرم‌تر همچنین بر اکوسیستم های وابسته به آب های زیرزمینی، فرآیندهای بیوژئوشیمیایی آبزی، پتانسیل انرژی زمین گرمایی و رژیم های حرارتی رودخانه ها تاثیر می گذارد. علاوه بر این، چالش هایی برای تنوع زیستی و خطراتی برای چرخه های کربن و مواد مغذی ایجاد می کند.

آب و هوای زمین در حال گرم شدن است، با این حال، در حال حاضر درک محدودی از چگونگی تاثیر گرم شدن سطح زمین بر آب های زیرزمینی – بزرگترین ذخیره آب شیرین منجمد نشده – در مناطق مختلف و در طول زمان وجود دارد.

محققان کشف کردند که انتظار می رود مناطق کوهستانی مانند آند و کوه های راکی، کمترین میزان گرم شدن را تجربه کنند.

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید