اخباراخبار کانادا

با کاهش نرخ بهره، کانادایی های صاحب خانه به وام مسکن نرخ متغیر روی می آورند

 

کارگزاران وام مسکن می گویند، پس از کاهش قابل توجه نرخ بهره توسط بانک مرکزی، تعداد بیشتری از مالکان کانادایی در حال بررسی تغییر به وام مسکن با نرخ متغیر هستند. 

همانطور که می دانید، بانک مرکزی کانادا 23 اکتبر، نرخ بهره پایه را با نیم واحد کاهش به 3.75 درصد رساند. این کاهش قابل توجه، تا حدودی به صاحبان خانه که در سال های اخیر با افزایش اقساط وام مسکن و هزینه های زندگی روبرو بودند، کمک خواهد کرد.

اکثر وام های مسکن در کانادا هر سه سال یا پنج سال یکبار تمدید شده و طی 20 تا 25 سال مستهلک می شوند. این مساله کانادایی ها را در معرض افزایش نرخ ها قرار می دهد. در حالی که در آمریکا، صاحبان خانه می توانند از نرخ ثابت برای کل عمر وام مسکن برخوردار شوند.  

کانادایی ها عمدتا وام های مسکن با نرخ ثابت دارند که تحت تاثیر نرخ بهره می باشند. اما بزرگترین کاهش نرخ بهره در چهارمین دور کاهش ها، بسیاری از آنها را به انتخاب وام با نرخ متغیر تشویق خواهد کرد. به گفته اندی هیل، کارگزار وام مسکن در ونکوور و بنیانگذار وب سایت مقایسه نرخ وام مسکن EveryRate.ca، این تغییر، بطور متوسط سبب صرفه جویی 4500 دلار کانادا برای وام مسکن 400 هزار دلاری می شود. 

در حالی که شش بانک بزرگ بخش عمده ای از بازار وام مسکن کانادا را – به ارزش حدود 2 تریلیون دلار – در اختیار دارند، ولی سایر بازیگران، از جمله شرکت های وام مسکن و اتحادیه های اعتباری نیز برای سهمی از بازار با یکدیگر رقابت می کنند.  کاهش های اخیر و آتی نرخ بهره به افزایش رقابت کارگزاران وام مسکن و انعطاف پذیری بیشتر آنها برای جلب و حفظ مشتریان کمک خواهد کرد. 

وام های مسکن با نرخ متغیر از اوایل امسال و با آغاز روند کاهش نرخ ها توسط بانک مرکزی بار دیگر محبوبیت پیدا کردند. طبق داده های بانک مرکزی، از سه ماهه اول، 12.9 درصد از وام گیرندگان جدید وام مسکن با نرخ متغیر را انتخاب کردند که به مراتب بالاتر از 4.2 درصد در سه ماهه سوم سال 2023 می باشد. 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید