اخباراخبار کانادا

استاد دانشگاه تورنتو، برنده جایزه نوبل فیزیک 

جفری هینتون، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو، ساعت 1 بامداد 8 اکتبر خبر دریافت جایزه نوبل فیزیک 2024 را برای اکتشافات اش که یادگیری ماشینی با شبکه های عصبی مصنوعی را امکانپذیر می کند، دریافت کرد. 

هینتون که پدرخوانده هوش مصنوعی لقب گرفت، توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد برگزیده شد.

نامبرده در سال 1947 در لندن- انگلستان متولد شد و دکترای خود را از دانشگاه ادینبورگ دریافت کرد. این دانشمند علوم کامپیوتر، وقت خود را بین سال‌ های 2013 تا 2023، برای همکاری با گوگل و تدریس در دانشگاه تورنتو تقسیم کرد. او در ماه مه 2023 علنا نگرانی خود را در مورد خطرات هوش مصنوعی ابراز نمود. 

آکادمی نوبل، هینتون را به دلیل ابداع روشی که می تواند بطور مستقل ویژگی ها را در داده ها پیدا کند و کارهایی مانند شناسایی عناصر خاص در تصویر را انجام بدهد، انتخاب کرد. البته هینتون این جایزه را با جان جی. هاپفیلد ، از دانشگاه پرینستون بصورت اشتراکی دریافت کرد. 

جالب اینکه هینتون خبر را در ساعات اولیه بامداد و در حالی که در یک هتل ارزان قیمت در کالیفرنیا بسر می برد دریافت کرد. او به خبرنگاران CP24 گفت قرار بود امروز اسکن MRI را انجام بدهد، اما مجبور است آن را لغو کند! 

هینتون و هاپفیلد همچنین جایزه نقدی به مبلغ 11 میلیون کرون سوئد (معادل 1.44 میلیون دلار کانادا) را دریافت می کنند. این مبلغ بین برندگان تقسیم می شود. 

 

منبع خبــــــر

 

 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock را متوقف کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید